Arkiv

Fant 27 artikler om emnet Samferdsel [fjern] med artikkeltype Kommentar [fjern]

Tittel Dato

KOMMENTAR: Moms på elbiler Elbilandelen er altfor lav til å innføre moms nå. Men vi trenger avgifter som fremmer teknologisk utvikling

Kan det tenkes at pris er en dårlig målestokk for hvilke elbiler som bør ilegges avgifter?

KOMMENTAR: Bompenger og byutvikling Smarte byer har bompenger

Jubelen over å bli reddet fra et bompengeregime kan vise seg å bli avbrutt av sukk og stønn over hvorfor byen ikke utvikles videre, skriver ansvarlig redaktør Jan Moberg.

KOMMENTAR: Jernbane til Tromsø Kampen for tog til Tromsø lar seg ikke stanse uten klarsignal til en konseptvalgutredning

Debatten om Nord-Norgebanen har pågått i over 100 år, skriver redaktør i Teknisk Ukeblad, Tormod Haugstad.

KOMMENTAR: Bompenger Slik vil de lage et bærekraftig avgiftssystem for bil

– En av de viktigste reformene som må gjennomføres i Norge, mener direktør og fagsjef i Opplysningsrådet for veitrafikken.

KOMMENTAR: Bompenger Bommotstanderne med teknisk knockout

Stadig flere politikere fjerner seg fra tidligere bomfinansierte utbyggingsplaner. Av frykt for å tape stemmer ved årets lokalvalg, skriver sjefredaktør Jan M. Moberg i denne kommentaren.

KOMMENTAR: Fergefri E39: Norges største samferdselsprosjekt Kjør på med el-ferger på E39!

Klima, sikkerhet og kostnader er tre vesentlige grunner til å droppe tunneler og bruer til fordel for bedre teknologi, skriver redaktør Tormod Haugstad i denne kommentaren.

KOMMENTAR: Automatisering og etikk Vi trenger debatt om dødsstandarden i selvkjørende biler

Teknologi er helt uten moral. Diskusjonen om hvem algoritmene bestemmer skal rammes i en trafikkulykke, må vi ta i offentligheten.

KOMMENTAR: Transport i byene Kan dronetaxier bane vei for fremtidens transportsystem?

Får vi på plass den digitale infrastrukturen som kreves, kan det gå fra science fiction til virkelighet, mener artikkelforfatteren.

KOMMENTAR: NSB Komfort 2019 Glem komfort, gi oss en arbeidsplass

Det er et betydelig samfunnsøkonomisk problem at det ikke er mulig å jobbe effektivt på toget.

KOMMENTAR: NSB skifter navn til Vy Endelig nytt navn på NSB

Nasjonen går av hengslene over at NSB bytter navn til Vy. Endelig, sier vi.

KOMMENTAR: bompenger vs veiprising Vegdirektøren: Det er teknisk mulig å erstatte bompenger med veiprising 

– Men det er ikke sikkert det bare blir fordeler, skriver vegdirektør Terje Moe Gustavsen

KOMMENTAR: Plassering av NRKs hovedkontor Det er verdt å vurdere NRK-flytting til Trondheim

Ideen om å flytte NRKs hovedkontor til Trondheim er lansert. Det er en god tanke - som i det minste fortjener seriøs vurdering, mener TUs Jan M. Moberg.

KOMMENTAR: Nye regler for bruk av bonuspoeng Flyselskapene taper på nye bonuspoeng-regler - men de kan takke seg selv

Flyselskapenes kamp mot skattlegging av fordeler kan bli bonusprogrammenes bane, skriver TUs Jan M Moberg.

KOMMENTAR: Statens vegvesen Den skilsmissen som fagmiljøene i Statens vegvesen nå står foran, kan bli kostbar

Tormod Haugstad kommenterer.

KOMMENTAR: Intercity-utbyggingen - Bane nor - Kritikerne bør sette seg bedre inn i norsk jernbanes kolossale utfordringer

Lytt til Bane Nor, skriver redaktør Tormod Haugstad.

KOMMENTAR: Selvkjørende biler Forskriften aksepterer at selvkjørende biler dreper. Godtar mennesker det? ekstra

KOMMENTAR: Bak nyhetene - offentlig transport i framtiden Vil du vrake privatbilen for delte kjøretøy som bruker lengre tid til jobben? ekstra

Fremtidens transportsystem kan bli et tilbakeskritt for privatbilistene.

KOMMENTAR: Rådgivende ingeniører kjøper seg vekst Hva vil skje når de store er ferdig med å støvsuge markedet for rådgivende ingeniører?

De store har vært på formidable oppkjøpstokt de siste årene.

KOMMENTAR: Oslofjordtunnelen "Må menneskeliv gå tapt før politikerne får bestemt seg?

Bru over Oslofjorden nødvendig, skriver redaktør Tormod Haugstad.

KOMMENTAR: Oslofjordtunnelen – Oslofjordtunnelen må erstattes av bru

– Ei bru kan bli et flott byggverk og en monumental port inn til Oslo.

KOMMENTAR: Monorail «Hvorfor monorail er fremtiden. Og denne gangen er det sant» ekstra

– Stort behov for transittsystemer som kan frakte folk nøyaktig dit de skal.

KOMMENTAR: «Vi holder kostnadsrammen!»

Statens vegvesen er uenig i hvordan tu.no bruker vegvesenets egne tall.

KOMMENTAR: «Noen miljøpolitikere kan mistenkes for å ville at Norge skal havne i en bakevje»

Bidragsyter Øystein Noreng tar for seg norsk samferdselspolitikk.

KOMMENTAR: Fornebubanen «Få fart på Fornebubanen!»

Store samferdselsprosjekter krever mer statlig styring, skriver redaktør Tormod Haugstad.

KOMMENTAR: UTBYGGING AV SAMFERDSEL «I mange tiår har Norge brukt for lite penger på infrastruktur, til dels på gale steder»

Nå må vi lære av oljeindustrien, skriver bidragsyter Øystein Noreng.

KOMMENTAR: OLJEKUTTENE Oljekrisen er en enestående anledning til å bygge veier og jernbaner

Kan bli en ny drivkraft i norsk økonomi, skriver Øystein Noreng i TUs bidragsyternettverk.

KOMMENTAR: Norge kan etablere verdens mest effektive og miljøvennlige kystfart

Men det må gjøres nå, skriver Bjørn K. Haugland i TUs bidragsyternettverk.

Fant 27 artikler. Viser 1–28.