Arkiv

Fant 517 artikler med artikkeltype Kommentar [fjern]

Tittel Dato

KOMMENTAR: Klimakur 2030 Næringslivet må gi mer tilbake enn vi får – vi skal bli kvitt nær sagt alle utslipp

Å sette i gang alle tiltak foreslått i «Klimakur» er en god start.

KOMMENTAR: Fremtidens energimiks Et reelt grønt skifte må forholde seg til energikildenes totale fotavtrykk, ikke bare klima

Det er ikke mulig å levere energi uten negative konsekvenser. Det hele dreier seg derfor om å finne en akseptabel balanse, skriver TU-bidragsyter Johnny Hesthammer.

KOMMENTAR: Oljeboring i Barentshavet Gullfeberen rår, tross alle tørre brønner. Kan vi tro på flere lykketreff i Barentshavet?

Vi skal ha flaks om én av de 125 nye leteblokkene i Barentshavet leder til utbygging.

KOMMENTAR: Ilandføring fra Johan Castberg Ikke svikt Finnmark!

Veidnes-terminalen vil skape lokale arbeidsplasser og stor aktivitet over flere år.

KOMMENTAR: Norsk atomavfall – metallisk brensel Norge kan utløse viktig teknologi for å håndtere atomavfall – sjansen må gripes

Vi trenger en grundig, offentlig debatt før Norge eventuelt eksporterer atomavfall som kan brukes til å lage atomvåpen.

KOMMENTAR: Koronavirusets konsekvenser Koronavirusets virkninger: Medisinsk, økonomisk og politisk krise

Noen land overstår krisen raskere og mer effektivt enn andre. Dette er ikke bare spørsmål om helsepolitikk, men også om vilje og evne til politisk ledelse.

KOMMENTAR: Ladehastighet Rekkevidde er ikke elbilenes store hinder. Ladehastighet er problemet

Ladetid og kapasitet noe av det aller viktigste når vi tester elbiler i TU, kommenterer redaktør Ole Petter Pedersen.

KOMMENTAR: Nullutslipp fra samferdselssektoren Framtidens biler går ikke på bensin – Drivkraft Norge må slutte å stirre i bakspeilet

De siste ukene har lobbyforeningen Drivkraft Norge og Elbilforeningen diskutert på TU.no om hvor miljøskadelige elbiler er – en debatt som heldigvis dukker opp sjeldnere og sjeldnere.

KOMMENTAR: Bygg som tjeneste Klarer vi å bygge bærekraftige bygg, når vi ikke har bærekraftige forretningsmodeller?

Hvorfor leveres ikke tekniske fag som en tjeneste, spør TU-bidragsyter Tommy Hagenes

KOMMENTAR: Bærekraftig næringsliv – Koronakrisen er en mulighet, ikke en løsning

Går det tilbake til normalen, med økende utslipp av klimagasser, hjelper det ikke at veksten i økonomien kommer tilbake, mener TU-bidragsyter Bjørn Haugland.

KOMMENTAR: Hydrogenstrategi Svært uferdig strategi: Regjeringen vet ikke hva den vil med hydrogen

En hydrogenstrategi er en glimrende idé. Hadde den bare være en strategi, og ikke bare en faktasamling.

KOMMENTAR: Utslippsfrie ferger En takk til Terje Moe Gustavsen, for at du viste at det nytter å stille krav

Vår tidligere vegdirektørs krav om utslippsfrie fergestrekninger var riktig og viktig.

KOMMENTAR: Formueskatt 2020 Endelig dreies formueskatten mot dyre eiendommer. Det vil styrke norske bedrifter

Selv om endringen foreløpig er beskjeden, er det gledelig at Regjeringen legger frem forslag om å redusere formuesskatten for heller å skattlegge dyre boliger og fritidseiendommer.

KOMMENTAR: Tiltakspakke grønn omstilling næringslivet Småsummene til fornybar energi er også penger. Men oljetiltakene er langt kraftigere

Bankene og oljeselskapene er vinnerne i kampen om koronapengene. Men det betyr ikke at regjeringens nyeste tiltakspakke blir ubetydelig.

KOMMENTAR: Atomreaktoren i Halden Ikke døm hele Ife etter juks med data om atomkraft

Effektiviteten kan ha gått på bekostning av kvaliteten, kommenterer redaktør Tormod Haugstad.

KOMMENTAR: Kostnader og stabilitet for kraftproduksjon – Gass- og vannkraft er billigst, kjernekraft mest stabilt, mens kullkraft er avfallsverstingen

Alle energikilder produserer avfall i varierende mengder og farlighetsgrad. Fremtidens kraftmiks må maksimere fordelene og minimere ulempene, mener TU-bidragsyter Jonny Hesthammer.

KOMMENTAR: Maritim digitalisering Ny milepæl i maritim digitalisering: IMO Reference Data Model

Shipping er et lite markedssegment og standardisering er dyrt. Nå er det tatt viktige skritt på veien, skriver TU-bidragsyter Ørnulf Jan Rødseth fra SINTEF Ocean

KOMMENTAR: Priser for hurtiglading Folk må kunne forstå hva hurtiglading koster. Pris per levert energimengde er beste løsning

Skal vi komme dit at alle nye biler som selges er uten utslipp, må hurtiglading bli like enkelt som å fylle bensin.

KOMMENTAR: Fornybar energi i Equinor Et grønt selskap kan også gjøre dumme ting. Men Equinor virker fastlåst i fortiden

At selskapet har tapt enorme summer på satsingen i USA er ikke noe nytt. Men saken viser at Equinor ikke klarer å slippe unna fortiden som oljeselskap. Det er et hinder for å bli et moderne, grønt selskap.

KOMMENTAR: Luftfuktighet i bygg Norge åpnes opp igjen, men er byggene våre tilrettelagt for rådene arbeidstilsynet anbefaler?

Det er enkelt å komme med et råd om å ha høyere relativ luftfuktighet. Det å løse problemet er vanskelig, skriver TU-bidragsyter Tommy Hagenes.

KOMMENTAR: Innovasjon i næringslivet – Nå begynner gjenreisingen. Sterke merkenavn er ingen garanti for overlevelse.

Fremtiden er digital. På reisen tilbake til normalen, vil næringslivet øke trykket på digitale innovasjoner, skriver NHH-professor og TU-bidragsyter Tor W. Andreassen.

KOMMENTAR: Krisepakker for næringslivet – Faren med å gi sjenerøse lån for å redde virksomheter, er at allerede utdaterte bedrifter gis et kunstig åndedrett  

Kan vi tenke oss en annen innretning på tiltakspakkene – en innretning som investerer i mennesker, spør TU-bidragsyter Tor W. Andreassen.

KOMMENTAR: Oljeprisfallet Her er prosjektene som gir en grønn omstilling

Er plugging av brønner et grønt tiltak for oljeindustrien?

KOMMENTAR: Erik Tandberg 1932-2020 Takk for kunnskapen og for gode minner

Romfartsekspert og TU-venn Erik Tandberg er død.

KOMMENTAR: Energikilders material- og arealbruk – Kjernekraft er overlegen andre energikilder når det gjelder areal- og materialbehov

Areal- og materialforbruk er sentrale parametere som vi må forholde oss til når verden skal redusere sin avhengighet av fossilt, mener TU-bidragsyter Jonny Hesthammer.

KOMMENTAR: Oljevirksomhet i nordområdene Iskantflytting helt uten praktisk betydning

Hvis dette er miljøseirene Venstre skal feire i regjering framover, blir det trist for miljøet.

KOMMENTAR: Ladenettverk for elbiler Ladenettverk viktigst for å holde elbiltrykket oppe

Ti prosent av bilene som ruller på norske veier er elbiler. Skal andelen opp, trengs det flere modeller å velge mellom, og utbygging av ladenettverk som holder tritt med veksten, skriver TUs sjefredaktør Jan M. Moberg.

KOMMENTAR: Norsk oljepolitikk Oljeforbruket: Har vi passert «peak demand»?

Koronakrisen kan ha bragt verdens oljeforbruk forbi «peak demand» – en historisk topp i etterspørselen. Hva er i så fall rasjonell politikk for oljelandet Norge?

KOMMENTAR: Utslipp og dødelighet for energikilder – Kjernekraft og fornybart er de tryggeste energikildene med de laveste utslippene

Få av oss frykter for livet når vi tenker på fornybart. Situasjonen er en helt annen når det gjelder kjernekraft, skriver TU-bidragsyter Jonny Hesthammer

KOMMENTAR: Beredskap i Norge Korona, flom og skogbrann – en krevende kombinasjon

Koronakrisen gjør det sannsynlig at vi i år kan måtte håndtere to eller flere kriser samtidig. Da er det spesielt viktig at vi er godt forberedt, skriver Per Morten Lund

KOMMENTAR: Digitalt abonnement Nå får Ekstra-abonnentene tilgang på en mengde eksklusive telekom-saker

InsideTelecom.no er siste tilskudd til Ekstrapakka.

KOMMENTAR: Elbilsalget i Norge Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge

At Tesla ikke lenger topper salgsstatistikkene, er glimrende nyheter for Elbil-Norge.

KOMMENTAR: Redningspakker for oljebransjen Korona-krise og oljeskatt: Tør Høyre og AP å si nei til NHO?

Oljealderen er på hell. Norge må dempe oljeavhengigheten, ikke styrke den. De store pengene må brukes på grønne tiltak, mener Anders Bjartnes

KOMMENTAR: Koronavirus Nå må vi lage teknologiske løsninger som gjør oss rustet til neste pandemi

Alle visste at det ville komme en ny pandemi. Men vi gjorde lite eller ingenting for å forberede oss på den. Neste gang kan vi ikke være så dårlig forberedt.

KOMMENTAR: Koronakrisen En varslet katastrofe

Vi ble advart av Gro Harlem Brundtland i fjor høst.

KOMMENTAR: Koronaepidemi og oljekrise Denne oljekrisen kan faktisk komme til å bli den siste. Oljeindustrien er ikke lenger så relevant som den var

«Here we go again» - eller er det faktisk annerledes denne gangen, spør TU-bidragsyter Maria Moræus Hansen

KOMMENTAR: Energibruk i bygg Norge stenger ned, men hvorfor går byggene våre som normalt?

Dersom vi kunne senket temperaturen med 4-5 grader i disse tomme byggene, kunne vi spart opp mot 25 prosent energi, påpeker Tommy Hagenes

KOMMENTAR: Koronakrisen: Regjeringens fullmaktslov kan sette krisehåndteringen på prøve

Å gi regjeringen større fullmakter på bekostning av Stortinget kan svekke samholdet og skapte tillitskrise.

KOMMENTAR: Innovasjon i krisetider – Krisetider handler om å overleve sammen med sine kunder

Hvordan innovere og sikre inntektskilder i krisetider? Ledere må planlegge forbi krisen, og innføre tiltak for å bevare kunden, skriver TU-bidragsyter Tor W. Andreassen

KOMMENTAR: Koronavirus En gigantisk digital stresstest

Vi gjennomgår nå en veritabel digital stresstest. Dommen så langt må være at både infrastruktur, kapasitet og løsninger fungerer. Det er bare å håpe at vi ikke også får et digitalt virus å baskes med.

KOMMENTAR: TU Ekstra Samfunnskritisk korona-informasjon skal være åpent tilgjengelig

Men enkelte korona-saker er forbeholdt abonnenter.

KOMMENTAR: Koronavirus og krisepakke  Det er de nye teknologibedriftene som kan bli hardest rammet nå

Krisepakken som Stortinget nå har vedtatt, gir viktig hjelp på kort sikt. Men hjelper den fram ny teknologi, eller sementerer den gammel?

KOMMENTAR: Smarte bygg og luftfuktighet Er det bygget, inventaret eller mennesket som er viktigst?

Flere bygg i har Norden har problemer med tørr luft, noe som har godt dokumenterte bivirkninger og kan bidra til virussmitte. Hva kan vi gjøre med det?

KOMMENTAR: Rystad Energys havvind-studie Havvinddilemmaet må løses - ny studie gir innsikt

Ved å satse på flytende havvind vil Norge bidra til at denne nye klimateknologien skalerer raskt, og bidra til utslippskutt verden over, skriver TU-bidragsyter Ivar Slengesol.

KOMMENTAR: Koronavirus På 14 dager skal vi få kontroll på koronaspredningen. Hvis ikke er nesten alle tiltak brukt opp

Hva gjør vi hvis vi stopper den første lille smittebølgen, opphever tiltakene og så får virkelig mange koronatilfeller til landet?

KOMMENTAR: NorthConnect Vanlige folk ser fordelene med nye kraftkabler til utlandet. Hvorfor er det så vanskelig for stortingsflertallet?

Denne uka setter antakelig flertallet på Stortinget foten ned for NorthConnect-kabelen til Skottland.

KOMMENTAR: Bilmarkedet 2020 Nå går folkemodellene på strøm. Elbil er i ferd med å bli normalen i Bil-Norge

Når det selges nesten fem ganger så mange biler som går på strøm som på bensin i en stille måned for Tesla, har det skjedd noe dramatisk i det norske bilmarkedet.

KOMMENTAR: Innovasjon og oppfinnelser Ni av ti innovasjonsideer feiler. Norge trenger flere oppfinnelser som kan kommersialiseres

Oppfinning eller innovasjon: Hvor ligger verdiene, spør TU-bidragsyter Tor W. Andreassen

KOMMENTAR: Klima og næringsliv – I en klimadebatt med stadig mer støy, lener næringslivet seg på vitenskapen

Vi går en bedre fremtid i møte. Denne fremtiden er det vitenskapen som har skapt grunnlaget for – ikke selvutnevnte eksperter, skriver Bjørn Kj. Haugland.

KOMMENTAR: Resirkulering av plast – Ansvaret for plastgjenvinning må flyttes over til næringen og avfallsanleggene 

Bransjens veikart for sirkulær plastgjenvinning er alt for forsiktig, skriver Brita Staal og Vilma Havas.

Fant 517 artikler. Viser 1–50.