ASFALT

Viser fram sin første elektriske tandemvalse

Dette er likevel ikke den første elektriske maskinen fra Dynapac. Faktisk produserte selskapet en batteridrevet konseptmaskin så langt tilbake som i 2010.

Den nye elektriske valsen fra Dynapac har en en vekt på 1,6 tonn og en driftsbredde på 0,8 til 1,0 meter.
Den nye elektriske valsen fra Dynapac har en en vekt på 1,6 tonn og en driftsbredde på 0,8 til 1,0 meter. Foto: Dynapac
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
10. aug. 2021 - 14:10

Den nye maskinen, som er utviklet sammen med Skanska i Sverige, gjennomgår utprøving i felt. Maskinen er designet for å konkurrere i klassen for 1,5 tonns vibrerende tandemvalser.

Den har en trommelbredde på opptil 1,0 meter, utvikler en sentrifugalkraft på 16,7 kN, en nominell amplitude på 0,4 mm og en statisk lineær belastning (foran/bak) på 6,1/7,9 kg/cm. Men i motsetning til den dieseldrevne modellen den er basert på, produserer den nye CC900 e tandem vibrasjonsvalsen null utslipp på driftspunktet.

 
 

Den nye CC900 e kommer på et tidspunkt da mange utstyrsprodusenter ønsker elektrisk drift for å redusere og til slutt eliminere eksosutslipp. Likevel er dette ikke den første for Dynapac. Faktisk produserte selskapet en batteridrevet konseptmaskin så langt tilbake som i 2010. Den maskinen var forut for sin tid. Men med tanke på at elektriske maskiner blir stadig mer populære, spesielt blant utstyrsutleiefirmaer, er tiden for CC900 e nå perfekt.

I utgangspunktet vil CC900 e bli produsert i begrenset opplag.

Utviklet i partnerskap

Med en vekt på 1,6 tonn og med en driftsbredde på 0,8 til 1,0 meter, har CC900 e tandemvals blitt designet for å tilfredsstille de spesifikke kravene til både anleggs entreprenører og utleieselskap. Den leverer samme lineære belastning, amplitude, frekvens og kjørehastighet som den dieseldrevne modellen den er basert på.

For å sikre at det nye produktet oppfyller behovene til sluttbrukere, utviklet Dynapac den elektrisk drevne CC900 e i samarbeid med Skanska. Helt fra begynnelsen av forsknings- og utviklingsfasen har Skanska gjennomgått spesifikasjoner og prototypemaskiner. En annen kunde, LOXAM, gir verdifulle tilbakemeldinger, og starter felttesten av en CC1000 e i løpet av noen uker.

 – Samarbeid er nøkkelen til å utvikle et vellykket produkt, og direkte brukerinnspill er utrolig verdifullt for et slikt prosjekt. Fra brukerperspektiv er det like viktig å bli kjent med utstyret på et tidlig tidspunkt. Selv om komprimeringsytelsen er uendret, er det fortsatt små endringer som må være arbeidsprosedyrene når vi går over fra tradisjonelt fossilt brensel til elektrisk kraft, sier Dynapacs Fredrik Åkesson.

183 elektriske leddbusser skal få ettermontert dieselvarmere for bedre rekkevidde vinterstud. Men monteringen blir ikke ferdig før til våren. Bildet er fra i februar i år. Foto: Arash A. Nejad
Les også

Busskaos-løsning ikke klar før til våren

Utslippsfri fremtid

Den elektriske drevne CC900 e-maskinen har vært under utvikling i mer enn et år og involverte et 20-manns forsknings- og utviklingsteam. Selv om batterisystemet som brukes i den nye modellen er både utprøvd og populært, har det gjennomgått grundige tester for å sikre at det oppfyller de spesifikke behovene til komprimeringsutstyrssektoren og er i stand til å motstå vibrasjonen som skapes av valsen.

Under denne testen har prototypemaskiner klokka en anselig mengde timer i drift. Først nå er Dynapac designteam villig til å begynne å gjøre maskinen tilgjengelig. Timingen kunne ikke vært bedre.

Sjefkonsulent Eirik Ovrum i DNV Maritime har ledet arbeidet med åttende utgave av Maritime Forecast to 2050. Han slår fast at det ikke er noen enkel og rask vei til netto null i 2050, som er IMOs mål.
Les også

Ingen kvikkfiks: Har simulert scenarier for å finne klimakutt for skipsfarten

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.