BRUER

Vegvesenets bru-topp går til kinesisk storentreprenør

Brudirektør Børre Stensvold begynner 1. februar som sjefsrådgiver i China Communications Construction Company Norway (CCCC).

Etter 36 år i Statens vegvesen går Børre Stensvold til store og spennede oppgaver hos den kinesiske storentreprenøren CCCC.
Etter 36 år i Statens vegvesen går Børre Stensvold til store og spennede oppgaver hos den kinesiske storentreprenøren CCCC. Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
31. jan. 2020 - 09:48

Etter nærmere 15 år som leder av bruavdelingen i Vegdirektoratet forlater Børre Stensvold Statens vegvesen og begynner i et av verdens største entreprenører innen design- og infrastruktur.

Han har i over 36 år arbeidet med bruer i Vegvesenet, hvorav størstedelen av tiden i Vegdirektoratet.

– Gjennom dette har jeg fått delta i utrolig mange spennende og faglig interessante prosjekter. Det omfatter alt fra IKT-utvikling, regelverk, organisasjonsutvikling, omstillingsprosesser, nasjonale/internasjonale komiteer/konferanser og ikke minst flere kompliserte og store norske bruprosjekter. Det har vært et privilegium å få arbeide sammen med så mange kompetente, engasjerte og stolte medarbeidere. Både internt i etaten, men også i nært samspill med en meget kompetent konsulentbransje. Det gir mye energi å lede en enhet som er så etterspurt og høster så mye faglig anerkjennelse. Bruer er ikke bare et «vegelement», men et meget omfattende og kunnskapsbasert fagområde i rask utvikling, som krever både bredde og- spisskompetanse, sier Børre Stensvold.

Den nye delen av riksvei 85 fra Fiskefjorden mot Lødingen er snart klar til bruk. Oppe til høyre ses Fiskefjordtunnelen. Her skal E10 og riksvei 85 knyttes sammen med et stort kryss.
Les også

Gigantprosjekt ligger foran skjema

–Velger å avslutte yrkeskarrieren i Champions League

– Men omstilling tapper energi, og da må en spørre seg selv; hva nå? Noen går over Nordpolen, mens andre prøver å bo alene på et skjær i havgapet. Etter mer enn 36 år som offentlig tjenestemann i staten, velger jeg å avslutte karrieren min hos noen som «spiller i Champions League». Og da åpnet regionreformen et «overgangsvindu» som jeg nå benytter.  Dette blir utrolig spennende og jeg gleder meg til en faglig og kulturell omstart i godt voksen alder, forteller Børre Stensvold.

CCCC er en verdensledende design- og infrastrukturbygger; havner, veier og bruer, med over 100 års erfaring innen infrastrukturområdet. Selskapet er ranket som nummer tre blant verdens største entreprenørfirmaer og den største kinesiske internasjonale entreprenøren. Asias største internasjonale entreprenørfirma, med over 120.000 ansatte og 210 kontorer i over 140 land, herav 16 i Europa.

CCCC er blant de fem grupperingene som er kvalifisert til å levere tilbud og konkurrere om å bygge ny Mjøsbru for Nye Veier. Her skal entreprenør velges i april 2020.

Børre Stensvold forteller at nye spennende oppgaver gir ny energi.

– CCCC er et stort selskap med mye kompetanse og erfaringer fra mange av verdens største og mest spenstigste bru- og vegprosjekter de seneste år. Dette er et meget stort, seriøst  entreprenørfirma, med nødvendig kapasitet til å levere på tid, kvalitet og ikke minst kostnad også i Norge.

Selskapet leverte dekket (avstivningsbæreren) til Hardangerbrua gjennom sitt datterselskap ZPMC i Shanghai.

Sementskipet Cemcommander har installert et 24 meter høyt rotorseil fra Norsepower. Det vil spare ca. 10 prosent drivstoff i løpet av et gjennomsnittsår, ifølge Heidelberg Materials, som har leid inn fartøyet og betaler for drivstoff.
Les også

Vil kutte utslipp med 24 meter høy rotor

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.