E18 RETVET-VINTERBRO

Vegvesenet tror de kan spare 600 millioner på redusert utbygging av Vinterbrokrysset

Ett av de viktige tiltakene som Statens vegvesen nå undersøker, er muligheten for å redusere utbyggingen av det planlagte Vinterbrokrysset.

Vinterbrokrysset slik det ser ut i dag
Vinterbrokrysset slik det ser ut i dag Foto: Google maps
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
20. apr. 2022 - 14:26

E18 Retvet-Vinterbro er niende og siste etappe på utbyggingen av E18 mellom Oslo og Ørje ved svenskegrensa. 

Statens vegvesen har i lengre tid arbeidet med å finne løsninger som kan redusere kostnader, arealinngrep og klimagassutslipp ved prosjektet, uten at det går på bekostning av målet for prosjektet.

For E18 Retvet-Vinterbro er det satt et mål om å redusere antall drepte eller hardt skadde etter veiåpning samt å redusere reisetiden for personer og gods mellom Indre Østfold og Oslo.  

Færre løpemeter med nye ramper

Statens vegvesens prosjektleder Anne-Grethe Nordahl <i>Foto:   Bjørn Olav Amundsen</i>
Statens vegvesens prosjektleder Anne-Grethe Nordahl Foto:   Bjørn Olav Amundsen

Ett av de viktige tiltakene som Statens vegvesen nå undersøker, er altså muligheten for å redusere utbyggingen av det planlagte Vinterbrokrysset. Nye kapasitetsberegninger for rampen fra E18 til E6 Vinterbrosletta viser at det trolig er tilstrekkelig med kun ett felt i rampa, ikke to som i den regulerte løsningen. Med kun ett felt i rampa fra E18 faller behovet for et fjerde felt på Vinterbrosletta bort.

– Det medfører at vi unngår å sprenge en fjellskjæring mot øst, og vi reduserer behovet for trafikkomlegginger på Vinterbrosletta. I tillegg vurderer vi en løsninger der vi ikke bygger de nye bruene som er foreslått i regulerte løsning.

– Det vil i å fall bety langt færre løpemeter med nye ramper, og dermed store kostnadsinnsparinger, sier prosjektleder Anne-Grethe Nordahl.

Prosjektleder i Statens Vegvesen Anne-Lene Gillebo og prosjektleder i Skanska Eilev Lilleland på befaring i Høviktunnelen.
Les også

Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.