Riksvei 3 er en viktig forbindelse mellom Østlandet og Trøndelag.
Dagens Tunna bru ble bygget i 1950 og har underliggende fagverk i stål. Føringsbredde er seks meter. Veien er generelt for smal i forhold til dagens krav. Utbyggingen skal gi en tidsmessig og trafikksikker vei og brukryssing på strekningen.
Vegvesenet er ute etter en leverandør som skal prosjektere og bygge veistrekningen og den nye Tunna bru. Riving av gamlebrua og tilpasning av veinettet inngår også.
Ny veilinje følger i hovedsak traséen til en eksisterende skogsbilvei. Terrenget er
sidebratt, og på den nye veiene blir det både skjærings- og fyllingsarbeider. Grunnforholdene er løsmasser for det meste.
Ny og eksisterende bru krysser elva Tunna. På grunn av flom og isgang i Tunna forutsetter byggherren at den nye brua ikke har pilar eller fundamenter i vassdraget.
Trafikken på riksvei 3 og fylkesvei 2246 skal ikke påvirkes unødig av anleggsarbeidene. Dagens riksvei 3 skal omklassifiseres til fylkesvei.
Sluttfrist for det hele er 15. august 2024, og følgende delfrister gjelder:
- 30. oktober 2023 skal trafikk kunne settes på på ny riksvei 3.
- 10. juli 2024 skal nyveien være komplett og helt ferdig.
- Og 15. august 2024 skal gamle Tunna bru med tilhørende vei være revet og terrenget tilbakeført.
Dette er en konkurranse med forhandling, og Vegvesenet planlegger å plukke ut tre leverandører som skal konkurrere.
Kontraktsignering er satt til 21. april neste år.
Vegvesenet holder tilbudskonferanse 17. august, og frist for å melde seg på til konkurransen er 3. september.
Nå blir denne trebrua erstattet med betongbru