Fra før har E6 Helgeland åpnet 62 kilometer i nord. Med strekningen som ble satt i trafikk torsdag er det også åpnet 48 kilometer ny veg på E6 Helgeland sør. Veien har en snittpris på 62.000 kroner per meter. Det er ny vei til halv pris, ifølge sammenligningstall som Statens vegvesen bruker.
– For oss i Statens vegvesen er dette prosjektet et skoleeksempel på bruken av en ny kontraktsform som gir god kostnadsstyring og rask byggetid, og på hvordan man kan få til et godt samarbeid mellom byggherre og entreprenør, sa utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik i sin tale under åpningsseremonien.
Nå er Ring 1 stengt: – Kan bli svært krevende
Helgelandspakken: Bare siste parsell gjenstår
Så langt er det investert 8,1 milliarder kroner i ny vei på Helgeland. Tilsammen 12 mil med ny vei er bygget, fra grensen mellom Nordland og Trøndelag til Saltfjellet.
Men fortsatt gjenstår det å bygge ti kilometer mellom Svenningelv - Lien, forbi Trofors. Her fant ikke departementet penger slik at det kunne skje samtidig med de andre parsellene, og dermed ble det stopp i påvente av klarsignal for oppstart. Reguleringsplanen ble vedtatt av Grane kommune i sommer. Og noen oppstart i 2021 blir det neppe, siden statssekretæren viser til NTP for videre avklaring for parsellen.
– Når bakken er mettet av fuktighet, fungerer den nesten som asfalt
En moderne og trafikksikker vei
I strålende sol og med blide fjes fra både Statens vegvesen og hovedentreprenør Skanska, var det et stort jafs av E6 som ble åpnet i dag. Tilsammen er det bygget 10 bruer og tre tunneler på den nye E6-strekningen nord for Mosjøen. Det er også bygget en rundkjøring, 10 veikryss og 13 busslommer.
Det er en moderne vei med fartsgrense 90 km/t bilistene nå kan ta i bruk på en strekning som tidligere var særdeles svingete og smal.
Trollstigen stenges i flere dager
– Velger de beste løsningene
Skanskas leder på prosjektet, Jan Erik Skogen, forteller at det har vært en utfordrende jobb, ikke minst fordi den såkalte veiutviklingskontrakten, som er en rundsumkontrakt, gir entreprenøren ansvar for prosjektering og regulering, i tillegg til byggingen.
– Men dette er absolutt den rette måten å bygge veier på, fordi entreprenøren gis store muligheter til å påvirke at man velger de beste og mest kostnadseffektive løsningene. Kontrakten innebærer også at vi har driftsansvaret for veien i 15 år, og det betyr at de løsningene som velges må holde over tid, forteller Skogen til Veier24.
Kontrakten mellom Statens vegvesen og Skanska lød på 2,3 milliarder kroner da den ble signert i 2017. Sammen med datterselskapet Vassbakk & Stol, har de på det meste hatt 200 ansatte på prosjektet.
På spørsmål om dette har vært et økonomisk godt prosjekt for Skanska, svarer Jan Erik Skogen slik:
– Utviklingskontrakten har vært nybrottarbeid for både oss og byggherren. Skanska har lært veldig mye gjennom arbeidet vi har vært med på her, verdifull lærdom som vi kan bruke videre på andre og nye veiprosjekter. Ikke minst har måten vi har jobbet sammen med byggherren på, vært til etterfølgelse. Når det gjelder det økonomiske, har vi ikke svaret på det før prosjektet er helt avsluttet.
Entreprenøren skal nå ferdigstille endel sidearealer langs den nye veistrekningen, men regner med å kunne avslutte dette i løpet av høsten - ett år før opprinnelig planlagt ferdigstillelse!