KLIMA

Varsler fly om vulkanaske

Trond Gram
16. juli 2008 - 08:17

15. desember 1989 var et 747-400 jumbojet nær ved å styrte da det kom inn i asken fra et utbrudd fra Talkeetna i Alaska.

Etter flere minutter totalt uten motorkraft klarte pilotene å starte flyet og unngikk katastrofen.

Umulig å se

Selv hundrevis av kilometer unna utbruddet kan utslipp fra vulkaner utgjøre en fare for flytrafikken, på grunn av finkornet, men steinhard sand fra asken som flyets radar ikke oppdager.

Den er farlig for jetmotorene ved at silikatene i asken smelter i varmen fra jetmotorene og kommer inn i motorsystemet.



Aske fra Island truet fly

Dette er en kjent problemstilling for flyselskapene. I 2004 strandet hundrevis av flypassasjerer på Amsterdams gigantflyplass Schiphol på grunn av et vulkanutbrudd på Island.

Asken fra utbruddet spredte seg over Nord-Atlanteren og det nordlige Europa og truet flytrafikken til og fra USA.

Norske "øyne"

Det kunne vært unngått med et dataprogram utviklet av Fred Prata, forsker ved Norsk institutt for luftforskning (NILU).

- Asken er pulverisert stein som kommer inn og blokkerer ventilasjonen i motoren, men flyets radar kan ikke oppdage det. Jeg har utviklet et sett algoritmer som konverterer data fra amerikanske satellitter som kan være nyttig for flyindustrien, sier Fred Prata til Teknisk Ukeblad.



Modellerer satellittbilder

Prata henter offentlig tilgjengelige bilder tatt med infrarødt kamera av NASA-satellitter, som kjøres gjennom hans egenutviklede modelleringsprogram.

Der beregnes total askemengde, konsentrasjon og størrelsen på partiklene i utslippet.

Programmet beregnet nylig spredningen og konsentrasjonen til asken fra vulkanen Chaitén i det sørlige Chile, som brått og uventet hadde et utbrudd 2. mai.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Denne informasjonen spres så gjennom såkalte Volcanic Ash Advisory Centers til flyselskaper verden over.

Om bord i fly

Problemet er at denne informasjonen kan komme for sent.

- Asken transporteres raskt gjennom luften og det er ikke fullgodt å bruke data fra satelitter. Det ville være bedre å ha det om bord i flyene. Jeg har et par patenter på dette, forteller Prata, som allerede har fått positiv interesse fra Boeing.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.