Nye Tyrigrava

Tyrigrava skal tilbake til fordums prakt

Tyrigrava kro skal tilbake til originalstand, men originaltegningene fra 1930-tallet mangler. Det byr på utfordringer.

Slik ser akritektene for seg at nye Tyrigrava skal bli. Om det går som eierne KNA og NVK ønsker så er den eneste feilen med dette blildet at det er alt for få biler og motorsykler parkert utenfor kroa. (Foto: Metropolis Arkitektur og Design AS)
Bak plasten begynner nå J.I.Bygg å skrelle av fasadeplatene. Når rehabiliteringen er ferdig vil funkisbygget igjen ha fasade av murpuss. (Foto: Joachim Seehusen)
Kongelig Norsk Automobilklubb og Norsk Veteranvogn Klubb, vil beholde Tyrigrava som et samlingssted for motorinteresserte. (Foto: Tyrigrava AS)
Fra sydsiden, med Gamle mossevei på venstre og Gjersøen på høyre side. (Illustrasjon: Metropolis Arkitektur og Design AS)
I mer enn 70 år har motorinteresserte samlet seg på Tyrigrava. Amcar-entusiastene fyller stedet hver tirsdag, mens på onsdager er det motrsyklistene som dominerer. (Foto: Tyrigrava AS)
Etter rehabiliteringen forsvinner også skiferen som i en årrekke har kledd første etasje. Det nye bygget blir mer helhetlig. (Illustrasjon: Metropolis Arkitektur og Design AS)
Det gamle funkisbygget har lenge vært i dårlig forfatning, den lite pene fasaden er malte krrugerte stålplater. (Foto: Tyrigrava AS)

Tyrigrava kro skal tilbake til originalstand, men originaltegningene fra 1930-tallet mangler. Det byr på utfordringer.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

– Selv om bygget er sterkt nedslitt ser hovedkonstruksjonen ser ut til å være i god stand, den er godt bygget, sier styreleder i Tyrigrava AS, Børre Skiaker til Teknisk Ukeblad.

Tyrigrava er et begrep for både historisk interesserte, bil- og mc-entusiaster. Stedet ble opprinnelig brukt til tjærebrenning fra 1700-tallet, derav navnet. Under bygging av riksvei 1 ble det før opp et bygg for anleggsarbeiderne.

Da veien var ferdigstilt i 1859 åpnet Tyrigrava som hvilested og vertshus i det samme bygget. Dette brant ned i 1924. Åtte år senere, i 1932 åpnet dagens funkisbygg. Det er tegnet av Karl Grevstad som senere ble professor i byggekunst på daværende NTH i Trondheim (nå NTNU). Grevstad har også tegnet Sentralbygg I og II på NTNU. 

Bak plasten begynner nå J.I. Bygg å skrelle av fasadeplatene. Når rehabiliteringen er ferdig vil funkisbygget igjen ha fasade av murpuss. Foto: Joachim Seehusen

Døgnåpent

Helt siden 1950-tallet har stedet vært brukt som et utfartssted for bil- og motorsykkelinteresserte, og i 1965 ble Tyrigrava Norges første døgnåpne kafé. Det var samme året som E6 oppstod, da riksvei 1 og riksvei 50 ble slått sammen og fikk nytt navn.

I 1971 fikk E6 ny trasé mellom Vinterbro i Ås og Fiskevollbukta i Oslo, over Svartskog. Dermed forsvant store deler av trafikken fra det som i dag heter Gamle Mossevei, og også mye av kundegrunnlaget. En slags norsk miniversjon av amerikanske Route 66.

I 2013 besluttet Oppegårds politikere å la kunstnere få leie Tyrigrava, til skuffelse og også protester fra motorinteresserte. Tyrigrava kunstnerfellesskap flyttet inn i desember 2013, motorinteresserte fortsatte å bruke den gamle kafeen som møtested.

Nye eiere

Så, fire år senere kjøpte Kongelig Norsk Automobilklub, KNA, og Norsk Veteranvognklubb, NVK, den historiske eiendommen fra Oppegård kommune.

KNA har lange tradisjoner i området – fra 1920-tallet arrangerte klubben israce på Gjersjøen. Naboeiendommen, Villa Sandvigen, ble da brukt som base, med tribuner for publikum.

Børre Skiaker, som i tillegg til rollen som styreleder i Tyrigrava også er generalsekretær i KNA og styreleder i Tyrigrava AS forteller at de to organisasjonene skal bruke lokalene til sine administrasjoner, til sammen fem arbeidsplasser.

– Vi kommer til å leie fra Tyrigrava AS, det gir et visst minimum av inntekter. Så vil vi bidra til å videreføre Tyrigravas om en møteplass for motorinteresserte. Målet er ikke å tjene penger, men heller å gå i null, sier Skiaker.

Bare fantasien setter grenser

Frem til nå har det vært bilinteresserte, hovedsakelig entusiaster for amerikanske biler, som har brukt Tyrigrava på tirsdager mens motorsyklister har samlet seg på onsdager. Skiaker sier han ser for seg at de med spesiell interesse for europeiske biler kan bruke Tyrigrava en tredje dag.

– Det er bare fantasien som setter grenser. Vi kan godt tenke oss at de som har stor interesse for japanske biler kan treffes. Vi ser for oss en kombinasjon av åpne møter som nå og utleie til klubber og spesielle arrangementer. Vårt hovedmål er å ivareta eiendommen i motorfolkets ånd.

I mer enn 70 år har motorinteresserte samlet seg på Tyrigrava. Amcar-entusiastene fyller stedet hver tirsdag, mens på onsdager er det motorsyklistene som dominerer. Foto: Tyrigrava AS

Det er J.I. Bygg AS som nå begynner arbeidene. Avdelingsleder for rehabilitering, Lars Hatlen, sier at bygget ikke er vernet eller fredet, men at det er et sterkt ønske fra både eierne og kommunen om å bevare den originale stilen.

– Vi har fått dispensasjon for energikravene i teknisk forskrift fra fylkesmannen. Vi starter nå å rive ned blikkplatene. Før vi ser hva som befinner seg på baksiden er det vanskelig å si sikkert hvordan vi skal håndtere dette, sier Hatlen.

Mangler originaltegninger

Om han ikke møter store overraskelser under rivningsarbeidene vil han bruke fem centimeter isolasjon, flytte de nye vinduene noe ut, og så legge på ny puss.

– Det finnes ingen gode originale tegninger som viser konstruksjonen, så vi må basere oss på gamle fotografier. Derfor er det vanskelig å ta endelige beslutninger før vi har sett hva som skjuler seg bak platene. Men byggteknisk er ikke dette en komplisert jobb, sier Hatlen.

Slik ser arkitektene for seg at nye Tyrigrava skal bli. Om det går som eierne KNA og NVK ønsker så er den eneste feilen med dette bildet at det er altfor få biler og motorsykler parkert utenfor kroa. Foto: Metropolis Arkitektur og Design AS

KNA og NVK har delt rehabiliteringsarbeidene i to. Det er første del som J.I. Bygg nå gjør er fasaden. Neste del kan først starte når kunstnerne som nå er leietakere flytter, senest når kontrakten går ut sommeren 2021. Da kan innvendige arbeider starte, samt et 10m2 påbygg.

Innvendig vil Skiaker beholde og pusse opp den karakteristiske buete trappen opp til annen etasje, samt to veggmalerier og en utsmykning med steiner.

– Så er det asfaltering av plassen og bygging av et areal for uteservering. Vi ser ikke for oss full restaurantdrift, tilbygget på 10 m² er tenkt brukt til enkel servering.

Metropolis arkitektur & desing har ansvaret for den arkitektoniske delen av prosjektet. Thilde Rosén-Lystrup forteller at de har basert seg på plantegninger fra kommunens arkiver. Hun skriver i en e-post at bygget ikke er vernet, men at det er definert som en såkalt hensynssone  med bestemmelser for prioriterte, bevaringsverdige bygninger.

Det har vært en interessant prosess å analysere gamle tegninger og bilder for å komme frem til den opprinnelige Tyrigrava. Ikke bare når det gjelder fasadematerialer, men vi har også sett på skilting og det grafiske som har dukket opp eller er tatt vekk i løpet av de forskjellige tiårene. 

Det at veldig mange mennesker som har en mening om Tyrigrava, kan være både positivt og negativt, men vi har som mål å få Tyrigrava tilbakeført tilnærmet slik det ble bygget i 1934, sier Rosén-Lystrup. 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå