Podkast

Trosser store underskudd for utleie av elbåter

Canal Boats Telemark driver utleie av elektriske turbåter for bruk i Telemarkskanalen. Virksomheten er, forsiktig sagt, ikke særlig lønnsom.

Ernst Terje Jakobsen har tapt betydelige beløp på elbåtsatsingen i Telemark. Likevel satser han videre.
Ernst Terje Jakobsen har tapt betydelige beløp på elbåtsatsingen i Telemark. Likevel satser han videre. Foto Jan M Moberg
Jan M. MobergJan M. Moberg– Teknologiredaktør
8. mai 2025 - 17:00
Teknisk sett

Teknisk sett

En podkast om teknologi, av Teknisk Ukeblad

Ernst Terje Jakobsen er en entusiast utenom det vanlige. I 2020 kjøpte han seks helelektriske cabincruisere fra Slovakia. Siden da har han tapt tosifrede millionbeløp på utleie av flåten. Likevel satser han ufortrødent videre.

Beste så langt

Tidligere jernbanemann Jakobsen var først i verden med å leie ut 100 prosent eldrevne cabincruisere til ferierende båtinteresserte.

Selv fikk han ideen til utleie av elbåter til Telemarkskanalen da han noen år tidligere seilte sin egen cabincruiser sørover tvers gjennom Europa. Etter hvert kom han helt til den spanske enklaven Ceuta på Marrokansk side av Gibraltarstredet. Etter et år under den spanske solen gikk turen hjem igjen. Denne gang nordover langs andre kanaler gjennom Europa. Den lange reisen tur retur det afrikanske kontinentet ga inspirasjon til opprettelsen av Canal Boats Telemark.

– Jeg fikk ideen og hadde mulighetene. Og ønsket å gjøre noe for byen min. Da var det bare å gå i gang, sier Jakobsen i dag.

Til tross for store økonomiske de siste årene, tyder aktiviteten på at sesongen 2025 blir den beste så langt. Selv om det neppe er mulig å ta igjen det akkumulerte økonomiske tapet på noen år ennå.

MS Baronessen til kai på Aker Brygge i Oslo.
Les også:

«Utslippsfri» hurtigbåt bruker over 14.000 liter diesel i måneden

Først i verden

De fem båtene i flåten til Canal Boats Telemark er av typen Greenline 33 og 39. Vekten er henholdsvis 7,5 og 8,5 tonn. Båtene, som ble kjøpt inn i 2020, er 100 prosent elektriske. Noe som sannsynligvis kvalifiserte som verdensrekord hva angår utleieflåter den gang – for fem år siden.

At båtene er elektriske gjør turen opp gjennom den 115 kilometer lange Telemarkskanalen – og de18 slusekamrene – både stille, vibrasjonsfri og uten eksoslukt. 

En knop dobler rekkevidden

De slovenskbygde båtene har batterier på størrelse med store elbiler og tysk drivverk. Fartsområdet er inntil 10 knop. Men da bruker du opp strømmen raskt. Det mest anvendelige fartsområdet for bruken i Telemarkskanalen er 5–6 knop.

I fem knop har du batteri for 10 timer. Senker du hastigheten til fire knop, dobler du batteritiden til 20 timer. Det sier sitt om den eksponentielle kurven som driver energiforbruket til sjøs. 

Lading langs kanalen

Uansett skal nå lademulighetene langs Telemarkskanalen være mange og lett tilgjengelige for alle som ønsker å sige stille, vibrasjonsfritt og luktløst gjennom det vakre landskapet, helt inn til Dalen i Telemark, som ligger 72 meter over havet. Ladingen kan gjøres både ved tradisjonell «landstrøm» på 230V og innimellom ved hjelp av kraftfulle «elbilladere» på 400V. 

I ukens episode av poscasten Teknisk Sett kan du høre historien om Canal Boats Telemark og hvorfor og hvordan Ernst Terje Jakobsen fortsatt står i en satsing og investering som i ettertid viste seg å ha vært i tidligste laget. 

Ja, ja. La det være nok et eksempel på at det kan koste å være for tidlig ute. Han var tross alt ute i tide til å bli verdensledende. 

Vannstanden i Røldalsvatnet vil svinge opp og ned hyppigere hvis pumpekraftverk blir bygget. Venke Rønning Hagen og Tor Eivind Nybø i Røldal Bygdalag går imot utbygging.
Les også:

De vil stoppe Lyses pumpekraft-planer

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.