DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Tre pristilbud på ny driftskontrakt på Sørlandet 

Presis Vegdrift leder foran Mesta i kontrakt til nærmere 200 millioner kroner.

Krevende forhold på E39 ved Mandal tilbake i 2012.
Krevende forhold på E39 ved Mandal tilbake i 2012. Bilde: Tor Erik Schrøder/NTB Scanpix
1. apr. 2020 - 12:25

Driftskontrakten handler om riksveier og tilhørende anlegg fra Bamble i nord til Lyngdal i sørvest.

Tilbudene ble åpnet i dag, og slik ser prisene ut:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Presis Vegdrift 182.811.997
Mesta 194.800.007
Risa 213.887.853

NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noen avgjørelse blir tatt.

Kontrakten gjelder riksveier i disse kommunene: Bamble, Gjerstad, Kragerø, Risør, Tvedestrand, Arendal, Grimstad, Birkenes, Froland, Åmli, Mandal, Lindesnes og Lyngdal kommuner.

De grønne strekningene på kartet er omfanget av kontrakten i 2022-23. Det første året er det bare riksvei 41 og E18 Kragerø-Arendal som inngår. <i>Kart: Statens vegvesen</i>
De grønne strekningene på kartet er omfanget av kontrakten i 2022-23. Det første året er det bare riksvei 41 og E18 Kragerø-Arendal som inngår. Kart: Statens vegvesen

For sesongen 2020-21 er det vel 158 kilometer riksvei inkludert gang- og sykkelvei i kontrakten. I sesongen 2021-22 består den av 191 kilometer vei, mens i 2022-23 er den på 223 kilometer riksvei.

Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder fra høsten 2023. 

Bjørn Laksforsmo, direktør i drifts- og vedlikeholdsdivisjonen i Vegvesenet, sier systemet de har brukt 16 millioner kroner på aldri var i reell drift hos Vegvesenet. Her fra da Vegvesenet holdt frokostmøte om grønn asfalt i mai.
Les også

Vegvesenet: Brukte 16 mill. på IT-verktøy – nå skrotes det

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.