MARITIM

Ti år med grønn skipsfart: – Det vil ikke være én løsning som passer for alle

MF Ampere ble verdens første 100 prosent batteridrevne ferge for snart ti år siden, og i dag er det dagligdags. Grønt skipsfartsprogram feirer sitt tiårsjubileum like før. – Vi er veldig utålmodige, sier Magnus Strandmyr Eide om veien videre.

Magnus Strandmyr Eide (t.h.) leder Grønt skipsfartsprogram – også kalt GSP. Her sammen med Jan M. Moberg i TU under innspillingen av podkasten Teknisk sett.
Magnus Strandmyr Eide (t.h.) leder Grønt skipsfartsprogram – også kalt GSP. Her sammen med Jan M. Moberg i TU under innspillingen av podkasten Teknisk sett. Foto: DNV
Jan M. MobergJan M. MobergTeknologiredaktør
29. nov. 2024 - 17:00
Background image blurred
Teknisk sett

Teknisk sett

En podkast om teknologi, av Teknisk Ukeblad

Gå til podkasten

Det seiler nå nærmere hundre elektriske ferger rundt om i Norges land. I løpet av kort tid ble dette segmentet av norsk skipsfart elektrifisert. Det passet fint å starte der, med relativt korte seilingsruter og hyppig landligge for lading av batterier. 

Sped start i 2015

På nyåret er det ti år siden Grønt skipsfartsprogram fikk sin start, med DNV som initiativtaker. Programmet, som startet opp i januar 2015, skulle bidra til å nå klimaforpliktelsene for 2030 og skape arbeidsplasser, næringsliv og produksjon over hele landet. 

I denne episoden av podkasten Teknisk sett snakker vi med DNVs Magnus S. Eide, som til daglig leder det som blant kjente kalles GSP. 

– Det vil ikke være én løsning som passer for alle, sier han og forteller om batterielektrisk drift, hydrogen og ammoniakk.

Eide forteller om hvordan næringen lykkes med å elektrifisere fergeflåten. En suksess, der også tidligere vegdirektør Terje Moe Gustavsen hadde en svært sentral rolle. Et engasjement og strategisk grep vi i sin tid gjorde et spesielt poeng av her i TU. 

Bulkflåten neste

Eide er blant annet tydelig på hva som er neste trekk for å gjøre vår hjemlige skipsfart mer miljøvennlig. For tur står nå den regionale bulkfarten i Norge, med flere hundre skip. 

Her kan du høre mer om hvordan det skal skje. Og om hvordan Eide og GSP jobber med 120 partnere og titalls pilotprosjekter for nettopp å fremme grønn skipsfart.

Resultatene er akseptable etter en utfordrende vinter og start på året, mener Salmar-sjef Frode Arntsen.
Les også

Svakere resultat enn ventet for Salmar

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.