ELBIL

Er roboter årsaken til Teslas problemer?

«Automasjon i sluttmontasjen fungerer ikke», ifølge rapport.

Det ser futuristisk ut, men de mange robotene på Teslas Fremont-fabrikk er ifølge et amerikansk analysefirma en av de vesentlige årsakene til at det står veldig dårlig til med leveringssikkerheten til fabrikken.
Det ser futuristisk ut, men de mange robotene på Teslas Fremont-fabrikk er ifølge et amerikansk analysefirma en av de vesentlige årsakene til at det står veldig dårlig til med leveringssikkerheten til fabrikken. Foto: Tesla
Av Morten Vittrup Lund, Ing.dk
9. apr. 2018 - 19:00

Teslas Fremont-fabrikk har blitt kalt den mest avanserte bilfabrikken i verden, men ifølge et analysefirma har Elon Musk satset for mye på automasjonskortet. Fabrikkens hundrevis av roboter er ganske enkelt årsaken til de massive leveranseproblemene for Teslas Model 3, påpeker de.

Har Elon Musk lagt for mange egg i feil kurv?

Det blir mer enn antydet av det Wall Street-baserte analysefirmaet Bernstein i en rapport, hvor Bernsteins analytikere er særdeles tøffe mot Elon Musks strategi om å hyperautomatisere Teslas bilfabrikk i Fremont, California, som senere har hatt notoriske problemer med leveransene av Teslas Model 3.

Tesla-grunnleggeren og multimilliardæren Musk har hatt en klar ambisjon om å gjøre produksjonen av Teslas elbiler lønnsom via nettopp en høy grad av automasjon. Men det er den høye automatiseringsgraden i spesielt sluttmontasjen – hvor chassisene får montert instrumentpaneler, motor osv. – som nå biter Tesla i halen.

«Automasjon i sluttmontasjen fungerer ikke,» skriver de to analytikerne ifølge mediet Business Insider, som har lest Bernsteins rapport.

For ambisiøst og for risikofylt

I rapporten understrekes det at Bernsteins analytikere ikke selv har sett fabrikken – det har de færreste utenfor Tesla-organisasjonen – men de skriver likevel følgende:

«Tesla har forsøkt å hyperautomatisere sluttmontasjen. Vi mener at Tesla har vært for ambisiøse med automasjon på Model 3-linjen,» står det i rapporten, ifølge Business Insider.

Videre kommenteres det at hele automasjonsprosjektet er for ambisiøst, risikofylt og komplisert.

«De (Tesla, red.) har bestilt et enormt antall Kuka-roboter. De har ikke bare automatisert stansingen, maling og sveising (som de fleste andre OEM-er gjør) – de har også prøvd å automatisere sluttmontasjen (…). Det er her at Tesla ser ut til å ha kjørt inn i problemer (også innen sveising og batterimontasje).»

Nesten 500 roboter på én linje

Tesla og Elon Musk har åpent hatt ambisjoner om at Fremont-fabrikken skal være den mest avanserte bilfabrikken i verden.

Den ene av produksjonslinjene til Teslas Model X rommer ifølge Musk selv 542 roboter, og også Model 3-linjene er utstyrt med roboter. I fjor lekket en insider – tydeligvis fra Kuka – et bilde fra fabrikken, mens konsulenter fra den tyske robotprodusenten var i ferd med å installere over 460 roboter på den nye linjen.

I november offentliggjorde Tesla denne videoen fra produksjonen av Model 3:

Spørsmålet er om Tesla har vært for overambisiøse. I hvert fall argumenterer Bernstein i sin rapport for at nettopp den høye automasjonsgraden gjør at det er vanskelig å løse montasjeproblemene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Toyota og Mercedes dropper robotene

Andre steder i bilbransjen har flere andre bilprodusenter allerede tatt konsekvensen av den manglende fleksibiliteten til robotene.

Kundenes stadig større krav til individualisering og skreddersydde bilmodeller fikk for eksempel Mercedes-Benz til i 2016 til å satse mer på menneskelig arbeidskraft framfor tradisjonelle roboter – men vel å merke supplert av de fremadstormende cobotene som i høyere grad kan jobbe side om side med medarbeiderne direkte på linjen.

Også hos Toyota har man ifølge bedriftsmediet Fast Company ikke økt automasjonsgraden nevneverdig i de siste 15 årene. Globalt sett har roboter de siste ti årene tatt seg av under åtte prosent av prosessene på Toyotas produksjonslinjer.

Artikkelen ble først publisert på Ing.dk

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.