MARITIM

Teknologi fra oljebransjen åpner for nytt oppdrettskonsept

Ved hjelp av kjent offshoreteknologi fra oljeindustrien og en helt ny idé ønsker gründerne i Farmocean-subsea å lage utstyr for havbruk til havs. Langt til havs.

Gründer Trond Lysklætt foran den nedsenkbare merden i Havbassenget.
Gründer Trond Lysklætt foran den nedsenkbare merden i Havbassenget. Foto: Henriette Louise Krogness/Sintef Ocean
Henriette Krogness, Gemini.no
1. feb. 2025 - 11:05

Seksjonen Fra forskning består av saker som er skrevet av ansatte i Sintef, NTNU, Universitetet i Oslo, Oslo Met, Universitetet i Agder, UiT Norges arktiske universitet, Universitetet i Sørøst-Norge og NMBU.

Gründerne er ikke i tvil om hvor de vil teste sin nyeste oppfinnelse: En «oppdrettsplattform» der nota er festet mellom stengene som holder den på plass.

Nå håper de på gode resultater i Sintef Oceans havbasseng, så drømmen om den nye merden kan settes ut i livet. 

135 x 135 meter

– For flere år siden testet vi et nytt merdesystem her, parallelt med tester på et helt likt anlegg i full skala uten fisk. Vi gjennomførte de samme testene og fikk nøyaktig de samme resultatene som her i havbassenget, sier Trond Lysklætt, partner i Famocean Subsea.

Men før noen kan sette opp en over 135 meter bred og 135 meter lang installasjon til havs, er det lurt å teste om alle beregninger og tegninger faktisk tåler de røffe værforholdene som råder i åpent hav.

Modellforsøk i røffe bølger

Det forskerne undersøker i testene, er kreftene som påvirker nota inn mot fagverkene, eller beina om du vil, i forskjellige sjøtilstander.

Den bunnfaste og nedsenkbare merden baserer seg på jack-up-teknologi fra oljeindustrien. I dårlig vær skal plattformdekket heves over bølgene – mens noten senkes for å beskytte fisken. Å finne ut hvordan nota oppfører seg i forskjellige bølgehøyder under varierende forhold, blir avgjørende.

– Oppsettet er en nedskalert modell som er 35 ganger mindre enn i fullskala, vanndypet er 130 meter, og nota er testet på forskjellige dybder med forskjellige bølgeretninger, sier Sintef-forsker Yngve Lilleeng Jenssen.

Artikkelen ble først publisert på Gemini.no

Om alt går etter planen, vil selvkjørende lastebiler fra det svenske selskapet Einride kunne suse over svenskegrensen til Svinesund høsten 2025.
Les også

Selvkjørende lastebiler testes i Moss i sommer – kan krysse Svinesund neste høst

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.