SAMFERDSEL

Sverige håper denne teknologien kan gjøre lastebilangrep umulig

Fem mennesker ble drept da en 40 år gammel usbeker kapret en lastebil og kjørte inn i en gågate i Stockholm i april i fjor. Dette kunne ha vært unngått om man hadde tatt i bruk ny teknologi, mener svenske myndigheter og lastebilprodusenter.
Fem mennesker ble drept da en 40 år gammel usbeker kapret en lastebil og kjørte inn i en gågate i Stockholm i april i fjor. Dette kunne ha vært unngått om man hadde tatt i bruk ny teknologi, mener svenske myndigheter og lastebilprodusenter. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
30. mai 2018 - 07:36
Svenske myndigheter og bilprodusenter tror ny teknologi i framtida vil gjøre det umulig å bruke lastebiler i terroraksjoner.
 

Under et seminar ved Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm tirsdag, arrangert av Trafikverket, var såkalt geofencing tema, innhegning av områder ved hjelp av digital teknologi og programvare.

Ved hjelp av slik geofencing kan gater og bygninger beskyttes ved at elektronikk i kjøretøy programmeres til visse handlinger, som å bremse.

Interessen for denne teknologien ble for alvor vakt i Sverige etter at en 40-åring fra Usbekistan i april 2017 kapret en lastebil og kjørte inn i en gågate i sentrum av Stockholm. Fem mennesker ble drept i lastebilangrepet.

– Teknologien er der, aktørene – byer og lastebilprodusenter – er interessert, men vi behøver et juridisk rammeverk på europeisk nivå, sier Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Fikk prøvekjøre

Sammen med de andre deltakerne fikk Eneroth tirsdag anledning til å prøvekjøre en buss, en lastebil og en personbil som var utstyrt med slik teknologi.

– Jeg innser at denne teknologien kunne ha forhindret eller redusert effekten av lastebilangrepet i Stockholm, så dette er noe som ligger mitt hjerte nær, sa han etter prøveturen.

Personbilen som ble testet var utstyrt med teknologi som fikk den til å bremse helt opp da sjåføren forsøkte å kjøre mot kjøreretningen i en enveiskjørt gate. Bilen bremset også automatisk opp ved et trafikklys som lyste rødt.

Bussen regulerte automatisk hastigheten etter hvilket område den kjørte i, og da den nærmet seg en fotgjengerovergang lot det seg ikke gjøre for sjåføren å akselerere ved å trykke ned gasspedalen.

Utfordring

– Den største utfordringen på kort sikt, er å få i stand et fungerende juridisk rammeverk, både i Sverige og på europeisk nivå, sier Eneroth, som tror spørsmålet alt vil bli reist når EU-landenes transportministre møtes i neste måned.

Flere europeiske byer, blant dem Barcelona, London, Berlin og Nice, har de siste to årene opplevd angrep der kjøretøy er benyttet mot fotgjengere.

Teknologien som ble demonstrert i Stockholm tirsdag, kan også tas i bruk av politiet for midlertidig å sperre av steder, for eksempel under store tilstelninger.

Alt i bruk

I Göteborg, som er hjem for Volvo og kinesisk-eide Volvo Cars, har en bussrute alt tatt i bruk geofencing-teknologi i visse områder, opplyser lederen for Volvos avdeling for trafikk og produktsikkerhet, Carl Johan Almqvist.

Enkelte transportselskap har også tatt i bruk geofencing kombinert med GPS, slik at en alarm utløses dersom lastebilen avviker fra ruten den skulle ha kjørt.

Både Almqvist og Anders Eugensson i Volvo Cars advarer imidlertid mot farer som vil melde seg, ved at hackere kan ta styring og sabotere kjøretøy.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.