Som en følge av at Sture-terminalen er stengt ned på grunn av fregattulykken, må en rekke oljefelt stanse produksjonen.
Som en følge av at Sture-terminalen er stengt ned på grunn av fregattulykken, må en rekke oljefelt stanse produksjonen. (Foto: Helge Hansen/Equinor )

KNM HELGE INGSTAD - KOLLISJON

Equinor starter opp Sture-terminalen og produksjonen fra oljefeltene igjen

Har vært stanset siden torsdag morgen som følge av fregattulykken.

Fregatten KNM Helge Ingstad har kraftig slagside og står i fare for synke etter en kollisjon med en tankbåt ved Stureterminalen i Øygarden tidlig i morges.

Skipet krenger stadig mer over til siden, og deler av fartøyet står under vann, melder NTB. Skipet skal ha fått en stor flenge i skroget på styrbord side.

Som en følge av ulykken valgte Equinor å stenge ned Sture-terminalen som et føre-var-tiltak. 

Dette førte igjen til at flere oljefelt måtte stanse produksjonen.

Nå melder Equinor at de starter opp Sture og Kollsnes-terminalene igjen. Dermed kan også oljefeltene gradvis starte produksjonen igjen. 

Stengt ned

I alt fem oljefelt ble stengt ned på grunn av ulykken. Olje fra feltene sendes i rør til Sture-terminalen, for å lastes om bord på tankskip. 

Produksjonen på Ivar Aasen-feltet og Edvard Grieg-feltet er stengt ned, melder Dagens Næringsliv.

Produksjonen på Ivar Aasen ble stanset klokka 10.00, opplyser Aker BP-talsmann Ole Johan Faret til avisen.

Lundin-talskvinne Frøydis Eldevik opplyser at det samme gjelder Edvard Grieg-feltet.

Equinor stengte også produksjonen på Grane, Oseberg og Troll A-feltene, men produksjonen på Troll B og C samt Kvitebjørn og Visund ble opprettholdt.

365.000 fat olje per dag påvirkes

Rystad Energy anslo at nedstenging av Sture-terminalen ville gjøre at 365.000 fat olje per dag måtte holdes tilbake, og at det ville gå flere dager før terminalen igjen var klar til å motta olje. Stansen ble med andre langt mer kortvarig enn fryktet.

Sture-terminalen kan lagre omkring seks millioner fat olje. Den tar imot oljeproduksjonen gjennom to rørledninger, Oseberg Transport System (OTS) og Grane Oil Pipeline (GOP).

Ifølge Rystad ville henholdsvis 105.000 fat olje per dag fra OTS og 260.000 fat olje per dag fra GOP påvirkes.

Analysesjef Per Magnus Nysveen sier til Teknisk Ukeblad at de foreløpig ikke har gjort noen beregninger på hva slags kostnader bortfallet av oljeproduksjonen og gassforsendelsene til Europa har. 

Selv med en stans på fem til syv dager trodde ikke selskapet de økonomiske konsekvensene ville bli for store. 

– For olje vil dette føre til at det i snitt blir produsert 85.000 fat mindre til dagen i november. Det skjer jo stadig vekk, for eksempel i forbindelse med vedlikehold. Så lenge vi kun snakket om stans i noen dager, så vil ikke dette ha relativt lite å si på kvartalsøkonomien til de berørte selskapene, sa han før det ble kjent at terminalen startet opp igjen alt torsdag ettermiddag.

Problemer for gassleveransen

Også Kollsnes-anlegget ble stengt ned. Årsaken er at rørledningen Vestprosess var stengt ned. Den går mellom Kollsnes-anlegget og Mongstad via Sture. Som en konsekvens av nedstengningen av Vestprosess ble dermed også Kollsnes prosessanlegg stengt ned, opplyser operatør Gassco.

Hendelsen medførte reduksjoner på leveransene til Europa. Gassco jobbet for å minimere konsekvensene for selskapene som eksporterer norsk gass og for mottakere i Europa. De vil ikke si hvor store reduksjoner det er snakk om, men anlegget står alene for 30 prosent av gassleveransene til Europa.

– Vi optimaliserer gasstransporten ved å utnytte fleksibiliteten i det integrerte nettverket, skriver Gassco. 

Stenger ned Sture-terminalen

Equinor skriver i en pressemelding i forbindelse med sammenstøtet at de gradvis stenger ned driften på Sture. 

Sture-terminalen, like nord for Bergen, er en olje- og gassterminal og utskipningshavn for råolje og LPG.

Elin Isaksen, pressetalsperson i Equinor, sier til Teknisk Ukeblad at de har valgt å ta forholdsregler og gjør derfor en styrt nedstenging av anlegget, hvor kun beredskapsfunksjoner vil være igjen. 

– Det har vært en kollisjon og det ligger en fregatt der som vi ikke vet hva vil skje med. Det er bakteppet for vår vurdering. Vi har vurdert situasjonen og kommet frem til at dette er den rette handlingen, forklarer Isaksen, som ikke vil gå nærmere inn på hva slags trussel situasjonen utgjør for terminalen.

Personell som ikke har beredskapsoppgaver blir også evakuert. Nedstenging og evakuering gjennomføres som et føre-var-tiltak.

Det er nå kun et innsatslag på syv personer igjen på terminalen. Beredskapsorganisasjonen til Equinor i Stavanger er også satt i beredskap. Isaksen påpeker samtidig at det er Hovedredningssentralen og politiet som leder arbeidet.

Equinor ble varslet om hendelsen rundt klokken 04.15 torsdag. Selskapet har dialog med myndigheter og har mobilisert beredskapsressurser for å bistå politiet og Hovedredningssentralen.

Oljevern i beredskap

Tankskipet var på vei ut fra Stureterminalen fullastet med olje da sammentreffet skjedde, ifølge vaktkommandør Ole Jakob Hartvigsen ved 110-sentralen i Hordaland.

Alle om bord i KNM Helge Ingstad  ble  evakuert til Stureterminalen. Det er foreløpig ingen fare for at tankeren skal synke eller for lekkasje.

– Det er mindre skader på tankskipet. Den ligger ute i fjorden og vil gå til land når situasjonen med fregatten er avklart, sier Walle.

Direktør for beredskap i Nofo (Norsk oljevernforening for operatørselskap), Frode Bergesen, uttaler til Teknisk Ukeblad at de i morges ble varslet om hendelsen av Kystverket.

– I forbindelse med skipskollisjonen mellom fregatten KNM Helge Ingstad og tankbåten TS Sola tidlig i morges ble Nofo varslet av Kystverket og bedt om å være stand by i tilfelle det skulle bli behov for oljevernressurser. Vaktlaget ble kalt inn litt over klokken 05.00 og gjorde klar til bistand, forklarer han.

Så langt har det ikke vært behov for Nofos ressurser, og Kystverket melder at situasjonen foreløpig er under kontroll oljevernmessig. Nofo takket av vaktlaget klokken 08.30.

– Men vi følger situasjonen og vil bemanne som nødvendig dersom Kystverket ber om oljevernressurser eller annen oljevernfaglig støtte, understreker Bergesen.

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå