Samtidig med presentasjonen av ledelsen, ble organiseringen og plasseringen av forretningsområdene presentert.
Ikke overraskende ble hovedtyngden for internasjonale aktiviteter lagt til Oslo.
Fryktet kompetanseflukt
Etter det Teknisk Ukeblad har fått opplyst, er årsaken at StatoilHydro sto i fare for å miste nøkkelkompetanse på internasjonalisering fra Hydro i Oslo dersom denne aktiviteten hadde flytte til Stavanger.
Lederne
Du kan se hele lista over de 67 nyutnevte lederne i det fusjonerte selskapet her .
Områdene
StatoilHydro blir delt opp i seks forretningsområder:
- Undersøkelse og produksjon Norge
- Internasjonal undersøkelse og produksjon
- Naturgass
- Foredling og markedsføring
- Teknologi og ny energi
- Prosjekter
Prinsipper
Etableringen av StatoilHydro er basert på følgende hovedprinsipper:
- Videreutvikling av en verdibasert prestasjonskultur innenfor rammen av høye standarder for ledelse, helse, miljø og sikkerhet, etikk og samfunnsansvar.
- Videreføring av et integrert selskap med nært samarbeid mellom forretningsområdene.
- Etablering av en kompetent organisasjon som sikrer like muligheter for medarbeidere i Hydro og Statoil, bygger på det beste fra begge selskaper og sikrer reell integrasjon av de to selskapene.
Slagkraft
Konsernsjef Helge Lund sa dette om det nye selskapet, ifølge en pressemdling fra Statoil:
– Vi har lagt grunnlaget for en slagkraftig kompetanseorganisasjon rigget for sikker og effektiv drift, internasjonal vekst, og førsteklasses teknologi og prosjektgjennomføring.