Tre nye Sikorsky S-92A skal Bristow fly for Statoil fra Flesland. (Bilde: Bristow)

Statoil fornyer helikopterflåten

Statoil fortsetter arbeidet med å modernisere sine nordsjøbusser, altså helikoptrene som frakter mannskap til og fra offshoreinstallasjonene.

Nå har selskapet tegnet en tiårskontrakt med Bristow Norway om flyging med tre helikoptre fra Bergen.

Kontrakten gjelder fra 15. januar 2012 og inkluderer ny hangar og nye kontorer på Flesland. Verdien er over to milliarder kroner.

Sikkerhet

– Gjennom denne kontrakten har vi sikret at vi nå snart er i mål med å skifte ut hele vår helikopterflåte til det siste innen utprøvd helikopterteknologi. Overgangen til ny teknologi er et av de viktigste tiltakene for å øke helikoptersikkerheten, sier Hans Jakob Hegge, direktør for driftsutvikling i Statoil, i en pressemelding .

Like fullt er S-92s sikkerhetsrykte under press, iallfall på andre siden av Atlanterhavet etter at det i forrige uke ble kjent at den amerikanske produsenten Sikorsky blir saksøkt av kanadiske Cougar Helicopters og åtte forsikringsselskaper etter S-92-ulykken i fjor som krevde 17 liv.

Les sakene: Saksøker Sikorsky

Ventet med å bytte deler på ulykkeshelikopter

Ulykkeshelikopter feilet i flygbarhetstest

Bristow var oppstartsoperatør (launch customer) på S-92A i Europa i februar 2005. De ni norske S-92-maskinene hadde per i juni loggført totalt 53 000 flytimer, hvorav ett av dem er den S-92 maskinen som har vært lengst i lufta i verden med sine 8 700 timer.

Konkurranse

Statoil har tildelt Bristow Norway en kontrakt på flyging av tre helikoptre fra Flesland i ti år fra 2012. Fra før flyr også konkurrenten CHC Norway for Statoil fra Bergen.

Per i dag flyr Bristow Group med 15 S-92: Åtte fra Stavanger, seks fra Scatsta på Shetland og én maskin fra Brønnøysund. Fra Aberdeen benytter de utelukkende Super Puma (seks AS332 og åtte EC225).

Fra 2012 vil Bristow Norway fly for Statoil fra Sola, Bergen og Hammerfest, mens CHC Norway vil fly fra Bergen, Florø, Kristiansund og Brønnøysund.

– Statoil er med dette sikret helikopterkapasitet i lang tid framover. Denne langsiktige avtalen har sikret oss god konkurranse gjennom at flere helikopterselskap har deltatt i anbudsprosessen, sier Kjell Kristoffersen, direktør for driftsanskaffelser i Statoil.