Regjeringen varslet i april i fjor at de ønsker å ta statlig eierskap over nettverket av gassrørledninger på norsk sokkel.
Gassled er det største, og eier både gassrør og terminaler i Norge og i mottakerland. Deres konsesjon går ut i 2028, og da Staten har rett til overtakelse (hjemfallsrett). Men etter ønske fra eierne, overtar staten eierskapet før konsesjonen går ut.
Staten har også inngått avtale om kjøp av eierandeler i Polarled og Nyhamna. Samlet verdi for de tre selskapene er 18,1 milliarder kroner.
Takket nei: For lavt tilbud
Staten har inngått avtale med med sju av ni selskaper.
To selskaper har takket nei til statens tilbud: North Sea Infrastructure og M Vest Energy.
– Vi har forutsigbare inntekter fra vår fem prosents eierandel i Polarled. De er verdifulle for oss. Vår interne verdivurdering er ikke reflektert i det tilbudet vi har fått, så vi har sagt at det er for lavt, men vi er åpne for dialog, sier daglig leder i M Vest Energy i Bergen, Jonny Hesthammer, til TU.
Han eier selv 8 prosent av M Vest, mens Trond Mohn er største eier.
– Forutsigbare inntekter
– Forskjellen på oss og de andre er at vi bare eier fem prosent. De andre selskapene har kanskje også infrastruktur på land, og eier kanskje litt i Gassled. Så de vurderer totaliteten, mens vi ser utelukkende på våre inntekter fra Polarled, sier Hesthammer.
I fjor hadde M Vest inntekter på 62 millioner kroner fra Polarled. I år blir de høyere, på grunn av tilførsel av mer gass fra Dvalin-feltet.
Mens Gassled-lisensen utløper i 2028, varer lisensen på Polarled helt til 2041. Dermed har M Vest god tid til å komme til enighet med staten, ifølge Hesthammer.
Nesten 400 fagfolk som jobber for Bane Nor, mangler fagbrev
Staten vil eie alle tre
Energiminister Terje Aasland (Ap) skriver i en pressemelding at han er særlig fornøyd med å ha oppnådd helstatlig eierskap for Gassled.
Men målet om hel-statlig eierskap også av Nyhamna og Polarled ligger fast:
Staten tar sikte på å overta disse «når konsesjonstiden utløper eller eventuelt gjennom en avtale før dette», heter det i meldingen.
Daglig leder Peder Sortland i North Sea Infrastructure har ikke svart på TUs henvendelser.
– Tariffene skal være lave
Ifølge departementet er staten «vurdert å være den mest hensiktsmessige eieren».
Energidepartementet påpeker at en for høy prising av bruk av infrastruktur vil hindre at samfunnsøkonomisk lønnsomme petroleumsressurser blir påvist, bygd ut og produsert.
– Prisen for bruk av systemet skal i størst mulig grad reflektere den samfunnsøkonomiske kostnaden ved transport og behandling av gass, skriver departementet.
– Tariffene skal være lave, det skal være riktig kapasitet i systemet og regulariteten skal være høy. Gjennom dette legges det best til rette for god forvaltning og høyest mulig verdiskaping av petroleumsressursene på norsk kontinentalsokkel.
Hydro tar milliardtap i batterisatsing