MOTOR

Solbergbil på diesel

Stein Bekkevold
30. apr. 2008 - 16:08

I årevis har konkurrentene boltret seg hos stadig mer dieselhungrige nordmenn. Samtidig har Subaru, med sin portefølje hittil bestående utelukkende av bensinmotorer, rykket nedover på salgsstatistikken.

Nå kan vendepunktet være her med japanernes første dieselmotor. Og ettersom det er Subaru, er det naturligvis fortsatt en boxermotor.

150 hk

Flat motor gir lavt tyngdepunkt, nøyaktige databeregninger ga lav vekt – sammen med bruk av avanserte, høyfaste aluminiumslegeringer i blokk og topplokk.

Motoren er på to liter og yter 110 kW/150 hk ved 3600 o/min og 350 Nm dreiemoment alt fra 1800 o/min.

Høyt trykk

Gjennomsnittlig forbruk er ned mot halvliteren på mila, utslippene av CO2 ligger rundt 150 g/km. Som alle moderne personbildieseler har motoren commonrailsystem, men her ligger innsprøytningstrykket på 180 MPa, det vil si litt over 1.800 bar. Og det er høyt.

Fin forstøving

Så høyt trykk gir ekstra fin forstøving av drivstoffet.

Injektorene slipper inn drivstoff inntil fem ganger per arbeidsslag per sylinder. Dette gir lave NOx-tall fordi forbrenningen er godt kontrollert. Og det gir lavt forbruk fordi dråpene blir helt brent opp.

Solenoid-teknikk

Denso har laget injektorene som arbeider med hydraulisk trykk og en solenoid.

Japanerne har altså ikke valgt piezoteknikken som så mange andre dieselmotorbyggere nå sverger til. Selv med solenoid klarer man flere innsprøytninger per arbeidsslag, takket være lett magnet i solenoiden og eksakt styring av arbeidet i injektoren.

I flere modeller

Motoren kommer til å begynne med i modellen Legacy, og senere i år i en helt ny modell av fabrikkens SUV, Forester.

Subaru har satt gunstige priser på de godt utstyrte modellene, noe som skulle gi merket god konkurransekraft i markedet.

































Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.