NETTARKIV

Søker gjennom alle TV-programmene

Daniel Rees
1. apr. 2008 - 17:05
Vis mer

TOKYO: – La oss søke på Norge, sier Masayasu Ariyoshi, president i det japanske selskapet PTP.

Han går inn på firmaets nettside, legger inn ”Norge”, ”Skandinavia”, i tillegg til ”Sverige” for sikkerhets skyld. Så tar han opp fjernkontrollen til SPIDER PRO, en spesialutviklet harddiskopptaker, og nå skal jeg altså få vite hva de åtte riksdekkende japanske TV-kanalene har sagt om fedrelandet de siste syv dagene.

Det viser seg at mens Sverige har blitt nevnt et titalls ganger, har japanske TV-programmer snakket om Norge kun to ganger. Et av innslagene er fra åpningen av den internasjonale frøbanken på Svalbard, og ved hjelp av fjernkontrollen hopper vi direkte til reportasjen og intervjuet med en stolt statsminister Sutorutenberugo.



100 personer ser på TV

Hemmeligheten bak SPIDER PRO er metadataene. Selskapet har rundt 100 personer som ser på TV hele døgnet, og de noterer hvert eneste tema, firma og navn som blir nevnt, i tillegg til reklameplakater og skilt. Til og med navnet på en ølsort som ble drukket i et nyhetsinnslag fra stranden kommer opp som treff.

I metadataene registreres start- og sluttidspunkt, slik at lengden på innslagene kommer opp automatisk. Selve opptakeren har fire harddisker med totalt 2,5 TB lagringsplass, som er nok til å lagre alle de åtte riksdekkende japanske kanalene i en drøy uke med maks oppløsning. Alt er umiddelbart tilgjengelig via fjernkontrollen.



Fikk ideen fra ”Success”

– Ideen til SPIDER PRO fikk jeg under en forretningsreise i USA i 1999, hvor jeg leste om harddiskopptakeren TiVO i bladet Success, forteller Masayasu Ariyoshi.

Han har fremdeles tatt vare på bladet, men mye har skjedd på harddiskfronten siden 1999. Den første TiVo hadde bare 16 GB lagringsplass, langt under det som trengs for å lagre TV. I mars 2007 hadde imidlertid harddiskene blitt store og billige nok til at SPIDER PRO kunne lanseres for bedriftsmarkedet.



Store kunder

På relativt kort tid har selskapet fått flere av de største selskapene i Japan på kundelisten, inkludert Toyota, Nissan, NTT Docomo, McDonald’s og Coca Cola. Så langt har fokuset vært på det profesjonelle markedet, for selskaper som ønsker å følge med på hvordan de blir omtalt i media. Men etter planen skal folk flest kunne kjøpe seg en enklere versjon av SPIDER i 2010.

Så langt har imidlertid ikke PTP noen konkrete planer for eksport til Europa, siden vårt kontinent domineres av mindre, nasjonale kanaler i hvert land. Kina og USA står høyere på listen, siden disse landene i likhet med Japan har store, nasjonale TV-kanaler, forteller Masayasu Ariyoshi.





BILDETEKSTER:

(1.jpg)

FANT NORGE: Ved hjelp av SPIDER PRO fant gründer Masayasu Ariyoshi raskt fram til de to innslagene på japansk TV sist uke hvor Norge ble nevnt. Foto: Daniel Rees

(2.jpg)

LESTE I ”SUCCESS”: Jeg fikk ideen i 1999 når jeg leste at folk i USA betalte abonnement for harddiskopptakeren TiVO, forteller Masayasu Ariyoshi. Her sammen med amerikaneren Ron Miller som selger SPIDER PRO til utenlandske selskaper i Japan. Foto: Daniel Rees

(3.jpg)

METADATA: 100 personer er ansatt for å skrive ned alt som skjer på japansk TV, og ut fra dette kan SPIDER PRO finne frem til ønskede søkeord, forklarer Masayasu Ariyoshi. Foto: Daniel Rees

(4.png)

HELAUTOMATISK: Opptakene lagres og slettes helt automatisk ved hjelp av et patentert filsystem. Foto: PTP

(5.jpg)

LETT TILGJENGELIG: Ved hjelp av fjernkontrollen kan brukeren raskt se på klipp, spole, lagre, dele og brenne ønskede klipp til DVD. Foto: PTP

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.