UTSLIPPSFRIE HURTIGBÅTER

Sogn og Fjordane vil kreve nullutslipp på åtte hurtigbåter: – Starten på en ny revolusjon

Akkurat som fergene skal også verdens skitneste transportmiddel bli utslippsfri. – En merkedag, sier Erik Ianssen i Selfa Arctic.

Fem konsortier står bak disse fem konseptene for utslippsfrie hurtigbåter. Sogn og Fjordane følger opp med nullutslippskrav i nye anbud.
Fem konsortier står bak disse fem konseptene for utslippsfrie hurtigbåter. Sogn og Fjordane følger opp med nullutslippskrav i nye anbud. (Montasje: TU)

Akkurat som fergene skal også verdens skitneste transportmiddel bli utslippsfri. – En merkedag, sier Erik Ianssen i Selfa Arctic.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

– Dette er helt rått! 

Selfa Arctic-sjef Erik Ianssen tror nesten ikke på det han hører.

Sogn og Fjordane legger onsdag ut et høringsnotat til industrien der de ønsker å innføre nullutslippskrav på åtte nye hurtigbåter innen 1. mai 2024. For få år siden ble hurtigbåter uten utslipp beskrevet som science fiction.

– Det er fantastiske nyheter for oss som har jobbet for dette i åresvis, sier Ianssen.

– Dette er starten på en ny revolusjon, og en merkedag på lik linje som da Norled bestemte seg for å bygge Ampere (verdens første nullutslippsferge, journ. anm.).

Han forventet et nullutslippskrav til fire hurtigbåter. Da ville fylkeskommunen kunne dekke de lange ekspressrutene mellom Sogn og Bergen, og dermed nå sitt eget mål om 30 prosent utslippsreduksjon.

Nå er det klart at de ønsker nullutslipp på fire lokale ruter i tillegg til de fire ekspressrutene.

– Åtte er helt utrolig. Det er fantastisk godt jobbet og fremoverlent av fylkeskommunen, sier Ianssen.

Les også

Baserer seg på arbeidet til fem industrigrupper

Sogn og Fjordane skal legge ut i alt 18 hurtigruter på anbud med planlagt oppstart i 2022. Ifølge assisterende fylkesdirektør for samferdsel, Øystein Hunvik, velger de å sende ut et høringsnotat før selve anbudet for å sikre at industriaktørene mener det er realistisk.

– Så slipper vi potensielt ekstraarbeid om det skulle vise seg at vi bommer med anbudet, sier Hunvik.

I forkant av denne anbudsrunden valgte elleve fylkeskommuner, med Trøndelag i spissen, fem industrigrupper de tegnet utviklingskontrakt med for å jobbe frem hvert sitt konsept for utslippsfrie hurtigbåter.

Rapportene de utformet er med å danne grunnlaget for Sogn og Fjordanes krav om nullutslipp innen 2024.

Sjekk ut alle de fem hurtigbåtkonseptene her (TU Ekstra).

Industrien sier de er klare i 2022

– Industrigruppene har gitt uttrykk for at det er mulig å innføre hurtigbåter uten utslipp allerede i 2022-23. Vi anser det som urealistisk å innføre et absolutt krav så tidlig, men legger inn en bonus for dem som innfører nullutslipp tidligere.

Hunvik vektlegger at industriaktørene har en stor jobb foran seg med å designe fartøyene, bygge dem og ikke minst sørge for en godkjent sertifisering som i dag ikke er tilpasset bruk av hydrogen og batteri på hurtigbåter.

Han påpeker også at fylkeskommunen ikke kommer til å legge seg opp i hvilken teknologi som bør brukes. De fem industrigruppene har lagt frem konsepter med blant annet ulike foil-løsninger og både batterielektrisk- og hydrogendrift.

Les også

Enorm utvikling på bare to år

Ifølge Transportøkonomisk institutt slipper hurtigbåter ut i gjennomsnitt 900 gram CO2 per passasjerkilometer. Det er 10 ganger mer enn rutebusser (92 gram CO2 per kilometer). Selv utslippene fra fly er betraktelig mindre, med 198 gram CO2 per kilometer.

I handlingsplanen for grønn skipsfart er fylkeskommunene lovet statlige midler til nullutslipps-ruter. Disse kommer svært godt med, ifølge Hunvik.

– Planen om 30 prosent utslippsreduksjon i 2022 ble laget i 2017. I år er bildet et helt annet, og vi syns det er fantastisk at vi nå har mulighet til å overoppfylle målene i transportplanen, sier han.

Ifølge den tentative planen, som foreløpig er overskredet med et par uker, skal det endelige anbudet sendes ut 20. november i år med tilbudsfrist om lag 15. februar året etter.

Tildelingen av dette etter alt å dømme historiske anbudet skal skje rundt 1. mai 2020. 

Les også

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå