(Bilde: Joachim Seehusen)

NASJONAL TRANSPORTPLAN

Slik vil Tekna få mer vei og jernbane

Det holder ikke å pøse på med penger, mener foreningen.

Statens Vegvesen går så det suser for store prestisjefylte prosjekter - der er det til tider overforbruk.

Men for et stort antall mindre prosjekter, knyttet til vedlikehold, trafikksikkherhetstiltak, kollektivfelt, gang- og sykkelveier og universell utforming klarer ikke Statens Vegvesen å bruke opp pengene som er bevilget.

Milliardbeløp

I 2012 klarte ikke Vegvesenet å bruke opp de midlene etaten hadde til rådighet.

Til sammen 1.3 milliarder kroner ble ikke benyttet. Det fordeler seg på 600 millioner kroner til Vegvesenets "egne" veier og 700 millioner kroner til fylkesveiene.

Bare i Buskerud har det tre år på rad vært et underforbruk i hundremillionersklassen, hevder Tekna.

Les også: Her er Jernbane-Norges nye stolthet

Transport21

Nå foreslår Teknas president, Marianne Harg, å opprette et Transport21, etter mønster av Energi21 og Bygg21.

Dette er statlig forankrete prosjekter med bred deltakelse fra næringslivet. Målet er å sikre innovasjon og utvikling og foreslå strategier.

– Vi kommer nå til å ta kontakt med Samferdselsdepartementet, det er nå et stort behov for at det skjer noe også mellom hver gang en ny Nasjonal Transportplan blir lagt frem, sier Harg.

– Vi ser jo at NTP nå følges opp med penger, men vi kommer likevel ikke i mål. Det er mangel på fagfolk, både ingeniører, sivilingeniører og i en rekke andre fag. Dessuten er organiseringen slik at for mye tid går til spille.

Harg ønsker å få en debatt med andre aktører om et Transport21 og ser for seg at blant annet Rådgivende Ingeniørers Forening bør trekkes inn.

Les også: Slik vil de bygge hurtigtog på stylter

Færre og større

Harg og Tekna mener det er behov for færre og større prosjekter.

– Det er bra at Samferdselsdepartementet nå tar grep for å få ned planleggingstiden og at statlig reguleringsplan skal brukes i større grad. Men ut over det har vi ennå ikke sett mye.

Harg mener det gjøres for mye unødvendig arbeid og at det er for liten tillit til at fagfolkene gjør en god jobb.

– Jeg tror folk gjør en god nok jobb første gang, det er ikke nødvendig med ekstra sløyfer av kvalitetssikring som nylig ble innført. Problemet er kanskje at alle vil ha ryggen fri, dermed legger man på stadig mer kontroll, det er ikke så smart.

Les også: 200 km/t blir maksfart i 30 år til

Lav prestisje

Teknas hovedstillitsvalgte i Statens vegvesen, Karl-Sigurd Fredriksen, bekrefter at de ikke klarer å bruke pengene som er bevilget.

– Jeg vet noen er misfornøyde fordi vi ikke får gjort det vi skal. Det dreier seg hovedsakelig om mindre prosjekter, de store prosjektene er mer prestisjefylte og de blir gjennomført. På store prosjekter er det også et visst merforbruk i forhold til hva som er bevilget, sier Fredriksen.

Han forteller at det er vanskelig å få bemannet de mindre prosjektene. Det er typisk prosjekter som ikke koster mye penger men som krever veldig mye arbeid.

Fredriksen er spent på hva som kommer i NTP som kan bidra til bedre gjennomføringskapasitet for fagfolkene i Vegvesenet.

– Det handler jo om en viss innskrekning av lokaldemokratiet når statlig reguleringsplan skal benyttes i større grad. Men staten bidrar også til forsinkelser, "alle" vil gjerne komme sist med sine tiltak og innsigelser.

Les også: Disse ingeniørene blir det mest behov for