Skulle koste 492 mill - endte på 881 mill. Prosjektet får kraftig kritikk i PwC-rapport

Både politikerne og Statens vegvesen legger seg flate etter at en 2,5 kilometer lang veistrekning i Sandnes ble dobbelt så dyr som planlagt.

Brunnholen bru over godsterminalen på Ganddal er hovedkonstruksjonen på fylkesvei 505 Skjæveland-Foss Eikeland
Brunnholen bru over godsterminalen på Ganddal er hovedkonstruksjonen på fylkesvei 505 Skjæveland-Foss Eikeland Foto: Statens vegvesen
1. okt. 2020 - 08:27

Fylkesveistrekningen mellom Skjæveland og Foss-Eikeland i Sandnes skulle opprinnelig koste 492 millioner kroner. Prislappen ble 881 millioner kroner, skriver NRK.

Det er ett av prosjektene som får kritikk i en rapport utført av PwC som har sett på veiprosjektene på Nord-Jæren.

– Det er tydelig at ingen av partene har gjort en god nok jobb. Man har lent seg tilbake og tenkt at det er kontroll, sier fylkesordfører Marianne Chesak (Ap) i Rogaland.

Rapporten slår fast at det har manglet styring, ordentlig rapportering og kostnadskontroll i byggeprosjektet.

– Vi har ikke gjort en god nok jobb. Det er bare å innrømme det, sier avdelingsdirektør Tone Oppedal i Statens vegvesen.

Incremental Launching Method

Få, om noen, bruer i Norge er bygget med framskyvingsmetoden med så stor sving, skrev Våre Veger da prosjektet sto ferdig sommeren 2019.

Her var årsaken at brua skulle over en ikke så rent liten godsterminal, og Vegvesenet og Bane Nor kom i fellesskap fram til at framskyvingsmetoden var måten å gjøre det på her.

Prinsippet for framskyvingsmetoden er slik: På landsiden er det montert en fast forskaling for støping av brukasse og overbygningen. Samme forskaling brukes til alle seksjonene, og her foregår all armering og støping. Den ferdigstøpte seksjonen skyves ved hjelp av hydraulikk utover på søylene.

Metoden er mye brukt i Europa, og kalles Incremental Launching Method (ILM) på engelsk. Også den noe større Gulli bru på E16 ved Kongsvinger ble bygd med framskyvingsmetoden.

Det spesielle ved Brunnholen bru er at den består av to parallelle bruer som er støpt sammen i en, og at er sving på den hele vegen, og med langt større radius enn på Gulli bru.

248 meter lang bru

Brunnholen bru over godsterminalen på Ganddal er hovedkonstruksjonen i prosjektet, nå får har fått krafrtig kritikk. Brua er 25,2 meter bred og 248 meter lang. Hovedentreprenør på prosjektet var et arbeidsfellesskap mellom  Bjelland/SV Betong. De fikk oppdraget til en kontraktspris på 342,6 mill. kr.

Sluttregningen for prosjektet  endte altså på 881 millioner kroner.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.