– Dette blir en robot som skal ta kjerneprøver. Det lønner seg ikke å bruke samme teknologi som i olje- og gassnæringen her, borestenger, for dette er på så store dybder. Det er ikke måten å gjøre det på, sier Ståle Monstad, daglig leder i Green Minerals, et av selskapene som vil utvinne havbunnsmineraler på sokkelen.
Selskapet har inngått en intensjonsavtale med britiske Soil Machine Dynamics (SMD) om å utvikle den nye farkosten, melder de i en pressemelding.
Myndighetene har varslet at de tar sikte på å tildele de første lisensene for havbunnsmineraler i 2025. Den nye farkosten skal ikke være klar før andre kvartal 2026.
– Ja, vi vet ikke de nøyaktige tidene for tildeling av lisenser. Per nå er vår beste gjetning at det skjer tett opp mot sommeren 2025. Siden det ikke er hensiktsmessig å dra på tokt vinterhalvåret, ser vi i praksis for oss at det første toktet blir i mai 2026. Det er det vi ser på som realistisk, sier Monstad.
Mye utstyr
SMD har tidligere utviklet undervannsfarkoster for gruvenæringen, blant annet for oversvømte dagbrudd i Spania.
Green minerals farkost er foreløpig ikke designet, men Monstad ser for seg noe som er om lag 2,5 meter høyt og spekket med utstyr.
Kostnadene vil i stor grad dreie seg om tiden de bruker med skip. Derfor satser de på å installere en rekke sensorer på farkosten for å hente inn blant annet strømmålinger og foto og video av biologisk liv.
– Mye av suksessen er å samle inn mange typer data samtidig, sier Monstad.
Fra før har farkosten Flexicore blitt testet på norsk sokkel. Den nye farkosten skal kombinere løsninger fra en forskningsfarkost som er testet ned til 6000 meters dyp, og en undervannsrobot som er utviklet for grunnere vann.
MDG om havbunnsmineraler: – Regjeringen har tilsidesatt faglige rapporter