Spansk II: Simon Møkster har bestilt sitt andre forsyningsskip med UT 776 WP (wave piercing) design fra et spansk veerft. Skipet blir 92 meter langt og 20 meter bredt. (Bilde: Rolls-Royce)

SIMON MØKSTER SHIPPING

Simon Møkster bestiller skip i Spania

Har bestilt et nytt forsyningsskip fra spanske Gondan.

Skipet skal bygges med Rolls-Royce UT 776 WP design.

Verftet bygger allerede et tilsvarende skip for Simon Møkster, med levering i august i år.

Design og utstyr

Rolls-Royce lever i tillegg til design også en omfattende utstyrspakke.

Den består av hovedmaskineri, Azipull-propeller, thrustere, DP 2 dynamisk posisjoneringssystem, siste generasjons automasjon- og kontrollsystem, elektriske system, dekksmaskineri inkludert ASFA-system (Automated Sea Fastening System) som sikrer dekkslasten samt tørrbulkanlegg.

Rolls-Royce sin kontrakt er verdt 110 millioner kroner.

Les også: Vard planlegger kjempeskip for Solstad

Norske forhold

Fartøyet er spesialdesignet for oppdrag i Nordområdene, med oljevernklasse NOFO 2009 brannslukningsutstyr (FiFi II).

Det vil også bli utstyrt med Rolls-Royce Unified Bridge, som vil gjøre skipsbroen til den mest moderne som finnes i dag.

Skroget har den nye Wave-piercing-designen til Rolls-Royce.

Skipet skal leveres i 2016. Det blir 92 meter langt, 20 meter bredt, og har et dekksareal på over 1000 kvadratmeter.

Simon Møkster var først ute med å bestille den nye broløsningen, Unified Bridge, til skipet som leveres i august.

I forrige uke meldte Rolls-Royce at Volstad Shipping også velger Unfied Bridge.

Dagens kontrakt blir dermed den tredje for det nye brokonseptet. Det er lagt vekt på forenkling, god oversikt og ergonomi.

Les også:

Volstad-skip spekkes med ny skipsteknologi

Fire Ulstein-rugger bygges i Japan  

Norge var først ut med gassdrevne taubåter. Nå blir Kina neste