Innledningsvis meldte åtte entreprenører sin interesse for konkurransen. Treble plukket ut til å være med i den videre kampen om å bli tildelt den største veikontrakten i Vestfold og Telemark fylkes historie.
– Vi har nå vært gjennom forhandlinger med de tre tilbyderne. Vi er svært godt fornøyd
med prosessen vi har hatt. De siste ukene har vi gått igjennom tilbudene til de tre
deltagerne og kommet fram til at det tilbudet som har det beste forholdet mellom
kvalitet og pris er Hæhre, sier byggeleder Thomas Stensen-Christensen i Vestfold og
Telemark fylkeskommune i en pressemelding..
En av de store fordelene med å arrangere konkurransen med forhåndskvalifisering og
forhandlinger, er å oppnå best mulig lik forståelse for prosjektet. Både byggeleder Thomas Stensen-Christensen og prosjektleder Lars Lund er svært godt fornøyd med hele prosessen som har vært. Tilbudene fra de tre konkurrerende tilbyderne ser slik ut:
Entreprenør | Tilbudssum inkludert merverdiavgift, |
Hæhre Entreprenør med Multiconsult | 499 millioner kroner |
PEAB med Asplan Viak | 515 millioner kroner |
Marthinsen & Duvholt med Aas-Jakobsen og Vianova | 578 millioner kroner |
– Kort tid etter signeringen kan vi starte samhandling med entreprenøren. Siden kontrakten er totalentreprise, skal entreprenøren stå for både prosjektering og bygging av den nye veien, forklarer prosjektleder Lars Lund.
Den første tiden vil gå med til produksjon av detaljplaner og 3D-modell av veien blir laget.
Samtidig vil de innledende arbeidene ute i terrenget også starte. Noe av det aller første som vil skje er å rydde skogen i veilinjen.
Det skal i samme jobb legges ny hovedvannledning for Bamble kommune på strekningen. I forbindelse med byggingen vil også Lede legge om kraftledninger i området. Reguleringsplanen ble vedtatt i november 2020 arbeidet skal være ferdig første halvår 2026.
Studenter: Utviklet lavterskelsystem for å måle strømbruken i miljøgateprosjekt