OLJE OG GASS

Seven Seas uten filter

Anders J. Steensen
21. mai 2008 - 07:00
Vis mer

Nederland/Schiedam: Det er litt av et verktøy Subsea 7 har overtatt fra Merwede verftet i Nederland.

Her ble Seven Seas bygget. Samarbeidspartneren Huisman utrustet fartøyet til å kunne gjennomføre vanskelige oppdrag til havs.

Skipet kan legge kabel, fleksible kontrolledninger, fleksible rør og faste rør opp til 20". I tillegg er det utstyrt med store kraner slik at laster på inntil 400 tonn kan senkes ned på havbunnen.

– Dette installasjonsfartøyet har topp moderne utstyr og er det beste verden i dag kan oppvise av teknologi for oppdrag til havs, sier styreformann Kristian Siem i Subsea 7.



Redundant

Det stilles store krav til sikkerhet for skip som Seven Seas. Utstyr skal plasseres på havbunnen med centimeternøyaktighet. For å sikre at slike oppdrag kan gjennomføres uten alvorlige avbrudd, er skipet utrustet med Kongsberg Maritimes DP2-system for dynamisk posisjonering. DP2 betyr full redundans, dvs. dobling av utstyr.

Det dieselelektriske maskineriet er plassert i separate maskinrom, slik at eventuelle hendelser i det ene maskinrommet skal sikre kraft nok fra det andre. For skip med DP 3-godkjenning er det tre separate maskinrom som sørger for kraften.



26 400 hk

Seven Seas har seks Wärtsilä dieselmotorer som driver hver sin generator. Hver av motorene er på 3360 kW. Selve fremdirften gjøres av tre elektrisk drevne azimut-trustere, dvs. de kan dreies 360 0 rundt. Hver av disse trusterne er på 2950 kW. I tillegg har skipet to nedsenkbare azimuttrustere under forskipet som hver er på 2400 kW pluss en tunneltruster på 2200 kW. Med dette klarer skipet å holde seg i posisjon og med riktig retning under oppdrag.

Motorene går med flere typer drivstoff. Subsea 7 velger å bruke tungolje som må varmes opp til 120 0C før den går inn i maskinene under forflytning av fartøyet, mens det vil gå med diesel eller lettolje under fart inn til land og under operasjoner på havet.

– Vi ønsker å forurense minst mulig når vi driver installasjonsarbeid, sier konsernsjef Mel Fitzgerald i Subsea 7.



Nesten 19 kilometer daglig

Kongsberg Maritime har levert utstyret til navigasjon, maskinromsovervåking, dynamisk posisjonering samt utstyr og instrumentering for undersøkelser på havbunnen som sonar og ekkolodd. Når båten legger rør eller kabe,l er det særdeles viktig at fartøyet holder riktig posisjon og retning. Selve posisjoneringen gjøres ved at det plasseres transpondere på havbunnen i kjente posisjoner. Disse sender akustiske signaler til en mottaker som beregner skipets posisjon. For å kontrollere retning brukes både gyrokompass og GPS.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

DP-systemet beregner hvilke trustere som må aktiveres for å holde posisjonen eller holde riktig kurs og fart i henhold til en gitt kurslinje. Det siste er viktig under legging av kontrollkabel eller fleksible rør, hvor utstyret om bord kan legge inntil 13 meter med rør i minuttet, eller 18 720 om dagen Dette røret skal følge en gitt kurslinje på havbunnen innenfor veldig små toleranser, under en meter i enkelte tilfeller.



Stor bevegelsesfrihet

For å sjekke at utstyr blir plassert riktig på havbunnen brukes fjernstyrte undervannsroboter, såkalte ROV-er (Remote Operated Vehicles). Disse er utstyrt både med ekkolodd, kameraer og manipulatorarmer hvor det er mulig å montere forskjellig type utstyr, avhengig av hvilke operasjoner som skal gjennomføres.

Seven Seas er utstyrt med to ROV-er som begge er elektriske og styres via fiberkabel. De kan tåle vanndyp på inntil 3000 meter og kan på dette dypet bevege seg inntil 800 meter fra fartøyet. Mens ROV-er tidligere ble heist med kran over bord, sitter de nå i en hylse som går på skinner på skutesiden. ROV-ene kan da sjøsettes i sjø med inntil 3,5 meter signifikant bølgehøyde, som er gjennomsnittshøyden av de 1/3 høyeste målte bølgene innenfor 20 minutter.



Gjennom skutebunn

Under dekk er det to store tromler for fleksible rør eller kontrollkabler. Hver av disse kan ta kabler med totalvekter opp mot 1250 tonn. Kablene dras ut gjennom et mannhull over et støtte og opp i et tårn som styrer selve leggehastigheten hydraulisk. Kabelen går ut av fartøyet gjennom en moon-pool, dvs. et åpent rom i bunnen av båten. På denne måten blir ikke kabelen utsatt for ødeleggende krefter når den går over bord, eller kan skades av fartøyer eller annet som reker rundt Seven Seas under operasjon.



Vertikal montasje

Selve tårnet er spesielt. Det kan håndtere både fleksible konstruksjoner eller stive rør med inntil 20" diameter. I de tilfeller hvor det kreves meget stor nøyaktighet for legging av rør brukes en teknikk hvor rørene monteres vertikalt før de senkes ned i sjøen. Teknikken kalles J-lay, fordi det stive stålrøret får form som en J når det legges.

Blant annet ble teknikken brukt for å legge de siste meterne av rørene til undervannsrammene for Ormen Lange. Enden på røret var da innen en meter fra innfestningspunktet. Ikke verst med take på at røret ligger på 850 meters dyp og har gått gjennom til dels svært ulendt terreng.

For å koble sammen de stive stålrørene heises de opp i vertikal stilling med en stor manipulatorarm. Den kan da to lengder à 12 meter som reises vertikalt inn i tårnet. Her finnes en festeanordning for røret som skvises fast til enden av det røret som går ut i sjøen.



Konstant over havbunnen

Skipet er utstyrt med flere kraner. Den største kan løfte 400 tonn fra land, men 350 tonn ved operasjoner offshore. Kranen er kompensert mot bølgebevegelser slik at utstyret som henger i krana alltid har fast avstand til havbunnen. Alt utstyr er elektrisk eller hydraulisk drevet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.