Med et kjøretøyet består av en trekkvogn med fire hjul og to enakslede tilhengere med flere solcellepaneler, skal et par begynne sin langsomme reise over Antarktis mot Sørpolen.
Med et kjøretøyet består av en trekkvogn med fire hjul og to enakslede tilhengere med flere solcellepaneler, skal et par begynne sin langsomme reise over Antarktis mot Sørpolen. (Foto: Clean2antarctica)

Clean 2 Antarctica

Selvbygd, soldrevet kjøretøy skal til Sørpolen i maks 8 km/t

Knapt raskere enn Amundsen.

  • Klima

Det egenproduserte kjøretøyet deres drives av solcellepaneler som gir en topphastighet på 8 km/t. Om fem uker begynner det nederlandske paret sin langsomme reise over Antarktis – mot Sørpolen.

Med prosjektet Clean 2 Antarctica vil Lisbeth og Edwin ter Velde slå et slag for en utslippsfri livsstil. Om fem uker skal det nederlandske paret legge ut på reisen sin mot Sørpolen – i et hjemmebygget kjøretøy. Solar Voyager drives av ti solcellepaneler, og riggen er i stor grad konstruert av gjenvunnet plast. De begynte med å bruke sitt eget avfall for å skape de sekskantede «byggeklossene».

«Vi begynte med å strimle bitene og smelte dem ned til den tråden som mater 3d-skrivere. Deretter tok vi det til neste nivå og gjorde dette i industriell skala, ved å benytte pellets som var gjenvunnet fra et avfallsanlegg. Med 40 3d-skrivere skrev vi ut 4000 Hex Cores. Det er en byggeblokk inspirert av strukturen til bikaker, og en konstruksjon som er laget for å være lett og sterk,» skriver Lisbeth og Edwin på nettsiden sin.

Kjøretøyet er bygget opp blant annet med byggeblokker inspirert av strukturen til bikaker. Foto: Clean2antarctica

Kjøretøyet består av en trekkvogn med fire hjul og to enakslede tilhengere med flere solcellepaneler – totallengden er 16 meter. Men Lisbeth og Edwin kommer antakeligvis til å bevege seg bare lite grann raskere gjennom landskapet enn Amundsen en gang klarte:

Solar Voyager har en topphastighet på 8 km/t – en tilpasning til solpanelenes kapasitet.

Hele riggen veier 1.485 kilo, noe som er ganske lite med tanke på alt det utstyret som kreves for at paret skal overleve – blant annet mat for 47 dager. Men de kommer ikke å ta med seg vann, siden is skal smeltes i åtte vakuumrør-solfangere.

Infrarøde vinduer kommer til å ta vare på varme fra sola og minske risikoen for at pionerene fryser ihjel. Men det er ikke lett å vite hvordan utstyret vil prestere under realistiske forhold. Derfor testet innovatørene Solar Voyager på Island. Nedenfor kan du se klippet når riggen blir kjent med snøen:

Artikkelen ble først publisert på NyTeknik.se

Kommentarer (12)

Kommentarer (12)