SC Connector - rotorseil

SC Connector seiler med rotorer - sparer 25 prosent drivstoff

Sea Cargo-skipet SC Connector er tilbake i trafikk etter å ha montert to store rotorseil.

Ro-ro-skipet SC Connector er bygget i 1997. Fikk påmontert to rotorseil på 35 meter høyde/5 meter diameter og batteripakke. Reduserer drivstoff og utslipp med 25 prosent. (Foto: Sea-Cargo)
Dronebilde av SC Connector som passerer Karmsundet. (Foto: Sea-Cargo)
SC Connector seiler under Karmsundet bru med rotorene tiltet. (Foto: Sea-Cargo)
SC Connector i Risavika ved Stavanger. (Foto: Sea-Cargo)
SC Connector legger til kai i Risavika ved Stavanger. (Foto: Sea-Cargo)
Rotorene monteres på en stålbase med en indre del i stål og en ytre, roterende del i lett komposittmateriale. Oppheng er ca. midt på og med støtte nederst for jevn rotasjon. (Foto: Norsepower)
Vind fra siden gir drag vinkelrett framover når "seilet" roterer, det vil si den såkalte Magnuseffekten. (Foto: Norsepower)
MV Copenhagen fikk montert et Norsepower rotorseil i løpet av noen timer i mai 2020. To måneder drift viser drivstoffbesparelse på 4-5 %. Copenhagen er hybrid med en 1.5 MWh batteripakke fraCorvus. (Foto: Scandlines)

Sea Cargo-skipet SC Connector er tilbake i trafikk etter å ha montert to store rotorseil.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Med de 35 meter høye rotorseilene fra Norsepower skal skipet kunne spare opp mot 25 prosent drivstoff. Under gunstige forhold kan det seile med kun rotorene i perioder.

Rotorseilene utnytter  Magnuseffekten. Sylindrene gir et skip litt ekstra framdrift ved at det oppstår et drag i fartsretningen når de roterer.

SC Connector er det første skipet som får tiltbare rotorer, det vil si at de kan legges ned når lave bruer skal passeres. Det skjer i gjennomsnitt en gang per dag.

–  Det fungerer, sier administrerende direktør Johan Christian Hvide i Seatrans til TU.

Batteri og seil

SC Connector seiler under Karmsundet bru med rotorene tiltet. Foto: Sea-Cargo

Rotorene ble montert på verksted før jul og testet i romjula. Samtidig er skipet bygget om til hybrid drift med batteripakke (Corvus Orca Energy 339 kWh) og styringssystem fra Norwegian Electric Systems (NES).

Den 8. januar tok SC Connector om bord første last etter hybridiseringen.

– Været har nesten vært for bra, det har blåst litt lite til at vi virkelig har kunne ta ut full effekt, sier Hvide.

Rotorseilene skal tåle opp til 70 sekundmeter vind, det vil si to ganger orkans styrke.

Ifølge Hvide får SC Connector bedre sjøegenskaper med de høye rotorseilene.

– Ro-ro-skipet er i utgangspunktet veldig stivt og vi har som regel lettere last enn skipet er maksimalt beregnet for. Seilene vil derfor være bra for skipets seilingsegenskaper og oppførsel i sjøen, sier Hvide.

Flere modus

Korona forsinker prosessen med igangkjøring og «tuning».. De som skal være med om bord må ha karantene og to negative koronatester. Noen timer mens skipet ligger i land kan også benyttes.

Hvide regner med at de vil bruke tida fram til sommeren med fininstilling og optimalisere de ulike moduser og kombinasjoner med batteri, hovedmotor og hjelpemotor som gir største drivstoffbesparelser.

SC Connector er det første skipet som har nedfellbare rotorer. Det går i rute fra Rotterdam i Nederland til flere havner på Vestlandet. Ut fra dagens seilingsrute betyr det i gjennomsnitt daglig bruk av tiltfunksjonen på de 35 meter høye rotorene med diameter på 5 meter.

Les også

Tank og passasjer

Norsepower har levert rotorseil til både tankskipet Maersk Pelican, ro-ro-passasjerskipet Viking Grace, lasteskipet Estraden og til Scandlines-fergen Copenhagen.

Rotorseilene til SC Connector blir de største Norsepower noen gang har levert. De hittil største er 30 meter høye og med fem meter i diameter, montert på Maersk Pelican i august 2018.

Målinger foretatt av Lloyd’s Register viste drivstoffbesparelser på 8,2 prosent første driftsår. Norsepower mener det er naturlig å oppnå 7-10 prosent.

SC Connector med tiltbar rotorseil.

Vær og vind

Hvide opplyser at de har foretatt flere modellberegninger med værdata fra de aktuelle seilingsruter og kommet fram til et gjennomsnitt på 25 prosent besparelser.

Magnuseffekten.

– Det forutsetter at vi ser det over flere år. Noen år er det mye og kraftig vind, andre år kan det være noe mindre og ikke så gunstige retninger, sier Hivde. 

Administrerende direktør Tuomas Riski i Norsepower sier i en pressemelding at det er gledelig å se at rotorseil tas i bruk og utvikles for flere typer skip og seilingsruter. Han hevder at det er blitt et skikkelig driv i markedet etter hvert som IMO-målet om 40 prosent utslippskutt innen 2030 nærmer seg.

Rotorene monteres på en stålbase med en indre del i stål og en ytre, roterende del i lett komposittmateriale. Oppheng er ca. midt på og med støtte nederst for jevn rotasjon. Foto: Norsepower

Positive kunder

Johan Christian Hvide sier at Seatrans og datterselskapet Sea-Cargo vurderer å installerer rotorer og hybridisere flere skip i flåten. Hvide sier at  de vil høste erfaring med SC Connector før de tar noen avgjørelser, men at det ser lovende ut.

Kundene er også positivt innstilt.

 – Vi har fått entydig positive tilbakemeldinger, sier Hvide.

Han kan imidlertid ikke si at de har fått nye kunder som lokkes til en grønnere profil.

– Det får vi håpe, sier Hvide.

Flettner-rotor

Den tyske ingeniøren og oppfinneren Anton Flettner står bak rotorseil som utnytter Magnus-effekten. Oppfinnelsen kalles derfor også Flettner-rotor.

Les også

Kommentarer (11)

Kommentarer (11)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå