13. august 2020 hevet Statens vegvesen kontrakten med spanske Tecsidel som leverandør av systemet for bompengeinnkreving i Ryfast. Bakgrunn for hevingen var den vesentlige forsinkelsen fra leverandørens side.
I september i fjor ble det anslått at prosjektet tapte 27 millioner kroner i måneden på at bompengesystemet ikke av operativt.
Statens vegvesen jobbet deretter sammen med en ny entreprenør for å få på plass utstyret. Bompengeinnkrevingen kunne starte opp i begge tunnelene 1. februar 2021.
Sikringen funket: Bildene viser enorme forskjeller etter to skred på samme sted
Krever 3,88 mill.
I etterkant har Vegvesenet rettet et krav på i alt 3,88 millioner kroner mot Tecsidel. Kravet dekker tilbakebetaling av godtgjørelse, dagbøter, merkostnader i forbindelse med ny anskaffelse, utgifter til juridisk bistand og renter. Betalingsfrist var 15.1.2021.
Beløpet er ikke betalt. Statens vegvesen har derfor sendt Tecsidel, ved deres advokat, et varsel om søksmål, med sikte på å inndrive kravet, skriver etaten i en melding.
– Tecsidel har fått en frist på to uker til å ta stilling til kravet og til grunnlaget for det, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Bjørn Roar Eriksen, i meldingen.
– Vårt krav mot Tecsidel er på 3,88 millioner kroner, og vi forbereder nå rettslige skritt for å inndrive pengene. Det første skrittet er å sende motparten et søksmålsvarsel, sier han.
– Statens vegvesen er pålagt å forvalte de ressursene vi har til rådighet, på en best mulig måte. Når Tecsidel ikke leverer det de er forpliktet til gjennom kontrakten med oss, så skal vi heller ikke betale. Det at vi forfølger vårt krav mot Tecsidel rettslig, underbygger at vi mener vi hadde god grunn til å heve kontrakten med dem i august i fjor, sier Eriksen.
Vegvesenet: Har aldri sett denne typen skade på en så ny bru