MOTOR

Rolls-Royce: To forskjellige motorhavarier

Havariet med denne RR Trent 900-motoren har ingen sammenheng med havariet på en RR Trent 1000 motor, understreker produsenten Rolls-Royce.
Havariet med denne RR Trent 900-motoren har ingen sammenheng med havariet på en RR Trent 1000 motor, understreker produsenten Rolls-Royce. Bilde: Reuters
9. nov. 2010 - 11:42

Qantas har fortsatt alle sine Airbus 380-maskiner på bakken etter at motoren på QF32 havarerte like etter avgang fra Singapore sist torsdag.

Les også: Superjumboen satt på bakken

Singapore utsetter A380-flyginger

Det som skjedde kalles på engelsk flyspråk «uncontained engine failure». Det kan oversettes som at motoren mer eller mindre går i lufta, og at deler på eksplosivt vis slynges ut av motorhuset i rotasjonsretningen, altså utover på siden, og ikke bare i lengderetningen.

I QF32-ulykken ble blant annet et turbinhjul fra den mellomtrykkskompressoren (IP) funnet på bakken. Motordeler penetrerte ikke bare motorhuset, men også vingen.

– Ingen sammenheng

Rolls-Royces videreutvikling av motoren Trent 1000 gir framdrift til Boeing 787 Dreamliner, inkludert de to B787-ene som Norwegian skal lease fra ILFC. Leasinggiganten har også bestilt noen 787 med GEnx-motorer, men disse er lengre ut i leveringskøen.

Les også: Norwegian skal fly Dreamliner

RR opplevde at en Trent 1000-motor gikk i lufta på testbenken i Derby 2. august, noe som har skapt konsekvenser for det allerede forsinkede 787-programmet. Ifølge motorprodusenten selv er det allerede på det rene at disse to havariene ikke er forbundet med hverandre:

– Vi begynner å forstå hva som skjedde med Trent 900-motoren, og kan være helt sikre på at den ikke har noen sammenheng med Trent 1000-hendelsen. Den skjedde i et utviklingsprogram med en motor som opererte utenfor normale parametre. Vi forstår årsakssammenhengen og har løst problemet, heter det i en pressemelding .

Rolls-Royce sier samtidig at motorhavariet med Qantas er det første i sitt slag med en stor sivil RR-motor siden 1994.

Kanskje i lufta torsdag

De seks A380-ene til Qantas flyr med Rolls-Royce Trent 900-motorer. Nærmere bestemt Trent 972-84 som med sine 72 000 pund skyvekraft leverer 2 000 pund mer enn de tilsvarende RR-motorene i A380-flyene til Singapore Airlines og Lufthansa.

Qantas er nå i ferd med å bytte en motor hver på to av de andre A380-ene som følge av uregelmessigheter oppdaget da motorene ble grundig gjennomgått etter Singapore-nødlandingen. Qantas-sjef Alan Joyce uttalte at det motorsjekken viste "at det var olje der det ikke burde være olje i to motorer".

Selskapet vil tidligst begynne å fly med de fem gjenværende A380-flyene igjen torsdag.

Den australske havarikommisjonen (ATSB) er på plass på Changi lufthavn i Singapore der intervjuer med besetningen er i gang sammen med en A380-testpilot. Videre undersøkelser av motoren pågår også parallelt med at skadeomfanget på flyet er i ferd med å kartlegges.

ATSB er også representert hos Rolls-Royce i Derby der turbinhjuldelen undersøkes. Trent-motorene har tre akslinger og delen stammer fra mellomtrykksturbinen.

Rolls-Royce forteller at de vil offentliggjøre flere funn fra den foreløpige granskingen fredag.

Dette er deler av turbinhjulet som er ett av de sentrale elementene i den pågående QF32-granskingen. Foto: ATSB HO

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.