Corvus Energy

Robotene på denne fabrikken i Bergen produserer batterier til minst 400 skip i året

Med bare to ansatte skal 13 roboter i ny fabrikk produsere maritime batterier tilsvarende 400 megawattimer, eller nok batterier til 800 offshoreskip eller 400 store ferger eller passasjerskip.

Operatør Hallgrim Asperheim er en av to driftsoperatører. Paller med battericeller fra LG Chem kjører med truck til første celle. Deretter går alt automatisk.Første robotcelle forsynes med pall
Operatør Hallgrim Asperheim er en av to driftsoperatører. Paller med battericeller fra LG Chem kjører med truck til første celle. Deretter går alt automatisk.Første robotcelle forsynes med pall (Foto: Tore Stensvold)

Med bare to ansatte skal 13 roboter i ny fabrikk produsere maritime batterier tilsvarende 400 megawattimer, eller nok batterier til 800 offshoreskip eller 400 store ferger eller passasjerskip.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Bergen: Hallgrim Asperheim kjører en truck med esker inne i den nye batterifabrikken til Corvus Energy i Bergen. Paller med battericeller fra LG Chem i Korea kjøres fram til en robotcelle. Deretter skal produksjonen gå så å si av seg selv, uberørt av menneskehender i ni celler med totalt 13 roboter.

Det er bare Asperheim og en annen produksjonsoperatør til stede og passer på at de 13 robotene og åtte AIV-er (selvstyrte transportkjøretøy – Autonomous Intelligent Vehicle – AIV) gjør jobben. Asperheim er utdannet maskinist og kjenner skipselektronikk fra brukersiden. Han setter pris på å få være med på nybrottsarbeid.

– Det er spennende å bygge opp noe nytt og framtidsretta.

Kjører i gang

Testproduksjonen er nå i gang. Først fire dager etter at kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland formelt åpner fabrikken offisielt 5. september, overtar Corvus Energy produksjonsanlegget. Første kommersielle leveranse blir til et fergeprosjekt i november.

Raufossbedriften Intek jobber for fullt med å finpusse og justere produksjonssystemene. Intek har designet og levert verktøy og programvare som får de tyske Kuka-robotene til å sette sammen deler til komplette batterier til skip.

– Intek gjør en fantastisk jobb, sier Gisle Frydenlund.

 Han er driftsdirektør og ble ansatt i Corvus Energy for bare litt over ett år siden. Sivilingeniøren har brukt all sin erfaring, helt fra han som 18-åring begynte som lærling hos Frank Mohn til han nå har mange års erfaring.

Corvus åpner fabrikk for maritime batterier 5. september 2019.

Kort tid

– Det er uten tvil en fordel å kjenne fabrikkarbeid fra gulvet, kombinert med ingeniørutdanning og rikelig med prosjektlederarbeid, sier Frydenlund.

Da han begynte, var det kun han som jobbet med fabrikkplanene. Styret i Corvus hadde nettopp godkjent dem. I november 2018 ble kontrakt med Intek om produksjonslinjen inngått. I desember ble kontrakt med gårdeier for Sandbrekketoppen 30 inngått, og 10. mai flyttet Corvus Energy med nå rundt 50 ansatte inn.

– Det er mange som har stått på for å klare dette, fra gårdeier til ansatte og ikke minst Intek og andre leverandører, sier Frydenlund.

Les også

Fleksibelt

I teorien har fabrikken kapasitet til å produsere batterier med samlet effekt på 400 megawattimer (MWh) i året. Corvus regner ikke med at det nivået blir nådd med det første.

– Fabrikken er ekstremt fleksibel. Vi kan variere produksjonen opp og ned etter behov. Vi kan doble produksjonen ved å kjøre robotene dobbelt og tredoble med tre skift. Trenger vi å øke ytterligere, kan vi supplere med flere roboter og celler, sier Frydenlund.

Corvus Energy, som opprinnelig ble startet i Vancouver i Canada, har seks ulike batterityper i sortimentet. To av dem, kraftpakker for subseabruk samt små, lette batterier for hurtigbåter, kom inn ved oppkjøpet av Grenland Energy tidligere i 2019. De fire andre typene er utviklet i Canada. En syvende type er rett rundt hjørnet.

Markedsdelt

– Forskning og utvikling vil fortsatt skje i Canada. Fabrikken der skal fornyes etter modell fra Bergen etter hvert. De vil betjene markedene i Nord-Amerika og Asia, mens vi her i Bergen skal produsere til det europeiske markedet, sier Frydenlund.

Corvus Energy

Utvikler og produserer batterier til maritim bruk

Opprettet i Vancouver, Canada i 2009

Ansatte: 170 (110 i Canada, 60 i Norge)

Norske majoritetseiere fra 2016

Statoil Venture (nå Equinor), Hydro og BW Group

Ca. 50 prosent markedsandel (ca. 100 MWh i 2018)

Forskning/utvikling og produksjon i Canada

Eget kontor for salg, service og prosjektering i Norge fra 2015

Fabrikk ved Midtun i Bergen fra september 2019 (Europeisk marked)

I utgangspunktet skal bergensfabrikken produsere Orca ESS, den typen de selger mest av, blant annet til ferger og offshoreskip.

– Fabrikkens fleksibilitet betyr også at vi kan variere batteritypene vi produserer, uten store omstillingsbehov. Det er satt av godt med plass, slik at vi kan duplisere celler, sier Frydenlund.

Lærdom

Intek sto også for robotisering av produksjonsprosessen til batterifabrikken Siemens har etablert i Trondheim. Den startet produksjonen i fjor høst, med offisiell åpning i januar i år.

Salgssjef Sølvar Flatmo i Intek legger ikke skjul på at erfaringen med å bygge opp Siemens-fabrikken var god å ha.

– Man tar jo alltid med seg erfaring og bygger på det. Vi kan også ta med oss lærdom fra Bergen og tilføre andre prosjekter, også noe å ta med tilbake Trondheim, sier Flatmo til TU. Han presiserer at de ikke blander kortene og røper noen bedriftshemmeligheter.

– Det er ulike produkter, så det går på maskinteknikk og tiltak på systemdesign, sier Flatmo.

Utvikling på Raufoss

Han legger også vekt på at batteriteknologien er i rivende utvikling og at det derfor er lurt å legge opp til å ha fleksibilitet for å kunne utvide og bygge om fabrikken når nye behov oppstår.

– Vi hadde i bakhodet at det kan bli aktuelt å produsere flere batterityper parallelt. Det fikk betydning for plassering av robotceller og god plass for AIV-er mellom cellene.  

Som følge av kontraktene med Siemens- og Corvus, har Intek gått fra 30 til 50 ansatte.

All engineering, detaljprosjektering, utvikling av verktøy og programmering skjer på Raufoss. Der blir roboter og celler montert og testet. Ute hos kunden gjenstår bare samspill mellom celler og fintuning.

Les også

63 kilo på seks minutter

Slik fabrikken i Bergen nå er satt opp, kan den montere en Orca ESS batterimodul, bestående av 24 celler, på seks minutter. Hver modul veier 63 kilo.

Den største enkeltordren Corvus har fått intensjonsavtale om hittil, er 10 MWh batteripakke til AIDAperla. Selv om det er til et cruiseskip, blir det ikke den nye Blue Whale-typen som er spesialtilpasset sakte ut- og opplading.

– Det blir 1780 Orca ESS-moduler til Aida. Vi er ikke klare til å levere Blue Whale til Aida når de må ha batteriene, sier Frydenlund.

Det vil ta 10–12 dager å produsere til Aida med full speed på produksjonen.

Stor-større-størst

Aida-ordren viser hvordan batterimarkedet er i en rivende utvikling, på flere måter.

Leveransen på 10 MWh til ett skip er formidabel. De to største installasjonene sto Corvus for i juli. Da var to batteripakker på 5,5 MWh hver, ferdig installert på to bil- og passasjerferger til det italienske rederiet Grimaldi.

Hittil er batteripakken på 4,7 MWh til Color Hybrid, som ble satt i drift i august, den største i Nord-Europa. Den er for øvrig levert fra Siemens i Trondheim. Den danske fergen Ellen kommer som nummer tre på lista med 4,3 MWh batterier, satt i drift i sommer.

I 2016 hadde Corvus en markedsandel på over 60 prosent – med en samlet leveranse på 5,5 MWh. I 2017 solgte Corvus batteripakker på samlet kapasitet 50 MWh – fordelt på 50 fartøyer. I 2018 endte salget på over 50 MWh. Samlet har Corvus levert Orca-batterier med totalt 100 MWh kapasitet.

Markedsførings- og kommunikasjonssjef Sonja V. Hansen sier at de i 2019 ligger an til samlet salg på mellom 150 og 200 MWh.

– Vi står overfor en formidabel vekst. Det er også derfor vi bygger fabrikk i Bergen og skal modernisere og utvide i Canada.

Formel 1

Hun sier at de ikke bare øker salget og produksjonskapasiteten, men også klare for å ta teknologien enda et hakk videre.

– Ett batteri kan naturligvis ikke dekke alle bruksområder, påpeker Hansen og referer til hva salgs- og markedsdirektør Halvard Hauso pleier å si til kundene:

«Det er fullt mulig å bruke en Formel 1-bil til butikken, men det er neppe optimalt.»

– Nå når vi har en full range av batterier med felles batteristyringssystem åpner det seg mange flere muligheter. Vi kan nå sette sammen kombinasjoner av ulike batterityper med ulike egenskaper for å ytterligere optimalisere energibruk og spare kostnader om bord i skip og offshorerigger, sier Hansen.

Les også

Corvus - åpner batterifabrikk i Bergen 5. september 2019 - total kapasitet opp mot 400 MWh. Intek på Raufoss har levert roboter og utviklet verktøy og automatiseringssystem. 13 roboter i ni celler.
Omron har levert åtte autonome transportroboter (AIV) som går mellom robotcellene. (Foto: Tore Stensvold)
Corvus - åpner batterifabrikk i Bergen 5. september 2019 - total kapasitet opp mot 400 MWh. Intek på Raufoss har levert roboter og utviklet verktøy og automatiseringssystem. 13 roboter i ni celler.
Gisle Frydenlund er Chief Operationg Officer og begynte planlegging av fabrikken for ett år siden. (Foto:  Tore Stensvold)
Corvus - åpner batterifabrikk i Bergen 5. september 2019 - total kapasitet opp mot 400 MWh. Intek på Raufoss har levert roboter og utviklet verktøy og automatiseringssystem. 13 roboter i ni celler.
Intek har utviklet og testet robotverktøyet på Raufoss. (Foto: Tore Stensvold)
Corvus - åpner batterifabrikk i Bergen 5. september 2019 - total kapasitet opp mot 400 MWh. Intek på Raufoss har levert roboter og utviklet verktøy og automatiseringssystem. 13 roboter i ni celler.
Gisle Frydenlund tar i et tak for å få alt klart til offisiell åpning. (Foto:  Tore Stensvold)
Corvus - åpner batterifabrikk i Bergen 5. september 2019 - total kapasitet opp mot 400 MWh. Intek på Raufoss har levert roboter og utviklet verktøy og automatiseringssystem. 13 roboter i ni celler.
Intek jobber med finjusteringer og rorobtsamspill på fabriken før overlevering til Corvus Energy 9. september. (Foto: Tore Stensvold)
Corvus - åpner batterifabrikk i Bergen 5. september 2019 - total kapasitet opp mot 400 MWh. Intek på Raufoss har levert roboter og utviklet verktøy og automatiseringssystem. 13 roboter i ni celler.
Sammenstillingscellen til Corvus har fire roboter. (Foto: Tore Stensvold)
Corvus - åpner batterifabrikk i Bergen 5. september 2019 - total kapasitet opp mot 400 MWh. Intek på Raufoss har levert roboter og utviklet verktøy og automatiseringssystem. 13 roboter i ni celler.
Robot med verktøy til det som heter celle 1, men likevel ikke er den første i produksjonslinjen. (Foto: Tore Stensvold)
Corvus - åpner batterifabrikk i Bergen 5. september 2019 - total kapasitet opp mot 400 MWh. Intek på Raufoss har levert roboter og utviklet verktøy og automatiseringssystem. 13 roboter i ni celler.
Markedsførings- og kommunikasjonssjef Sonja V. Hansen i Corvus Energy. (Foto: Tore Stensvold)
Corvus - åpner batterifabrikk i Bergen 5. september 2019 - total kapasitet opp mot 400 MWh. Intek på Raufoss har levert roboter og utviklet verktøy og automatiseringssystem. 13 roboter i ni celler.
Hemmeligheter. Ingen nærbilder er tillatt ved denne cellen. (Foto: Tore Stensvold)
Corvus - åpner batterifabrikk i Bergen 5. september 2019 - total kapasitet opp mot 400 MWh. Intek på Raufoss har levert roboter og utviklet verktøy og automatiseringssystem. 13 roboter i ni celler.
Operatør Hallgrim Asperheim er en av to driftsoperatører. Paller med battericeller fra LG Chem kjører med truck til første celle. Deretter går alt automatisk.Første robotcelle forsynes med pall (Foto: Tore Stensvold)

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå