NH-90

Regjeringen krever helikoptre innen 2014

Regjeringen krever at de nye helikoptrene til Kystvakten og fregattene blir levert innen 2014, slik kontrakten sier.

Regjeringen begynner å bli lei av å vente på NH-90-helikoptrene Norge har bestilt.
Regjeringen begynner å bli lei av å vente på NH-90-helikoptrene Norge har bestilt. (Bilde: Kystvakten)

Regjeringen krever at de nye helikoptrene til Kystvakten og fregattene blir levert innen 2014, slik kontrakten sier.

Årelange forsinkelser og problemer hos produsenten NHIndustries har skapt stor irritasjon i flere land.

Portugal tok i forrige uke konsekvensen av de årelange utsettelsene og kansellerte sin ordre på 45 helikoptre av den samme typen som Norge inngikk kontrakt om så langt tilbake som i 2001.

Regjeringen forlanger nå at helikoptrene er på plass i 2014, i tråd med kontrakten som ble reforhandlet så sent som i fjor.

Da har Kystvaktens Lynx-helikoptre gått ut på dato etter 30 års tjeneste.

Les også: Disse kjemper om å erstatte Sea King

Utålmodig

Statssekretær Roger Ingebrigtsen (Ap) i Forsvarsdepartementet er nå svært utålmodig.

Han sier at NH-90 er et fantastisk helikopter, men at Norge ikke vil vente i det uendelige, uten noen troverdig leveringsplan.

– Når Lynx er ute, skal det være NH-90 på våre fartøyer. Og klarer ikke produsenten å levere, blir det et annet helikopter, sier Ingebrigtsen til TV 2.

Han viser til at den opprinnelige kontrakten på 14 maritime helikoptre gikk ut på levering i 2005. Så langt har Norge mottatt ett.

Av de 14 skal 8 være spesialtilpasset for Kystvaktens behov, mens 6 skal konfigureres for utplassering på fregattene. Kontrakten er på vel 6 milliarder kroner.

Les også: Løfter Forsvaret i teknologisk toppklasse

Etterfølger

Sea KingNorge utlyser også en anbudskonkurranse om etterfølgeren til Sea King, en prosjektet på nærmere 17 milliarder kroner.

Her er NH-90 en av kandidatene, men da i en versjon som er under produksjon, og som flere land har mottatt og er fornøyde brukere av.

NH-90 produseres av NHIndustries, et konsortium der NATO-landene Tyskland, Frankrike, Italia og Spania har eierinteresser.

Helikopteret er et fellesprosjekt mellom Eurocopter, AgustaWestland og Fokker Aerostructures.

Les også: Planlegger ni år til med Sea King

Dette helikopteret kan sette fartsrekord

Krever militært redningshelikopter

– Sivile helikoptre til halve prisen  

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå