ARKIVNYHETER

Raser mot Enova-reklame

Enova har valgt å bruke TV-reklame for å gjøre kommunene oppmerksomme på at de har penger til overs.
Enova har valgt å bruke TV-reklame for å gjøre kommunene oppmerksomme på at de har penger til overs. Bilde: Colourbox
Kjetil Malkenes Hovland
18. mars 2009 - 10:26

Statsforetaket Enova har fått ekstra midler fra staten og skal nå drysse millioner ut over kommunene.

Rundt 400 millioner kroner skal brukes på kommunale tiltak for energisparing.

Satser på TV

For å formidle dette til kommunene velger Enova å kjøre en reklamekampanje på TV samt helsides annonser i avisene.

For å formidle dette til kommunene velger Enova å kjøre en reklamekampanje på TV samt helsides annonser i avisene. KRITISK: - Enova har enormt god råd, skriver Peter S. Gitmark.

– Dette bærer preg av to ting, dobbeltmoral og enormt god råd i Enova, skriver Høyres energipolitiske talsmann Peter S. Gitmark på sin blogg.

Under overskriften "Elendig pengebruk" spør han hva denne kampanjen koster, og hva det ville kostet å skrive et brev til alle landets rådmenn i stedet.

Vil heller sende brev

Partiet Venstre syns det hadde holdt med et brev fra Enova.

– Dette fremstår som en direkte henvendelse til landets kommuner om at man har fått en del penger som skal fordeles. Jeg trodde man gjorde dette best ved å henvende seg direkte til kommunene, sier Venstres miljøpolitiske talsmann Gunnar Kvassheim til VG Nett.

Etter å ha fått ekstramidler gjennom regjeringens krisepakke sitter Enova nå med 3,5 milliarder kroner som skal brukes til strømsparing og satsing på fornybar energi.

Når ikke bare kommunene

Enova mener det er viktig å annonsere i media. De ønsker ikke bare å nå kommunene, men også selskaper som ønsker å levere til kommunene. Derfor kjører de en reklamekampanje.

Enova mener det er viktig å annonsere i media. De ønsker ikke bare å nå kommunene, men også selskaper som ønsker å levere til kommunene. Derfor kjører de en reklamekampanje. REKLAMERER: Bård Bjerkaker i Enova.

– Enova har et stort og viktig oppdrag. I dette arbeidet er det viktig for oss å ha et omfattende informasjonsarbeid, sier kommunikasjonsdirektør Bård Bjerkaker i Enova til VG Nett.

- Reklamerer for regjeringen

Men Venstre fyrer løs mot kampanjen, som de mener er norgeshistoriens dyreste utsendelse til landets kommuner. De antyder at det er regjeringen som trekker i trådene.

– Jeg har stor sans for informasjonskampanje, og har vært pådriver for dette i klimaforliket. Men denne markedsføringen virker som den er laget for å reklamere for regjeringens tiltak og Enova, sier Gunnar Kvassheim til VG Nett.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.