IKT

Radar mot flyplass- terrorister

Finn Halvorsen
4. mai 2004 - 08:00

- Videoovervåking fungerer bra når det er lyst. Infrarøde kameraer kan være en løsning i mørke. Men de kommer til kort når det er tåke. Radar er derfor den eneste teknologiske løsningen som gir full oversikt over et område i all slags vær og under alle lysforhold, sier daglig leder Richard Norland i IKT System Partner.

- Det er i dag meget omfattende og strenge kontrollrutiner for personer som skal om bord i flyene, også besetningen blir undersøkt. Men de personene som befinner seg nede på bakken, har man ikke i samme grad kontroll med, sier Norland.

EU-prosjekt

Det er bakgrunnen for et forskningsprosjekt som nå er satt i gang med midler fra EUs 6. rammeprogram og som skal gå over to år.

Hensikten er å utvikle metoder og algoritmer for overvåkning av kjøretøyer og menneskelig adferd i nærheten av parkerte fly. Det hele foregår i samarbeid med flyplassen i Toulouse og universitetsmiljøer i Storbritannia, Østerrike og Frankrike. I tillegg er også et portugisisk firma med.

- Vi håper å kunne demonstrere våre radarløsninger for de andre samarbeidspartnerne allerede til høsten, sier Norland.

Park Air Systems benytter også radarteknologi til flyplassovervåking. Men i deres tilfelle dreier det seg om navigasjonsradar for til enhver tid å ha oversikten over hvor fly og andre kjøretøyer befinner seg på flyplassområdets taxeveier. De er ikke med i dette prosjektet.

Lav utgangseffekt

- Vi har utviklet en teknologi som sammenlignet med vanlig radar benytter mye lavere effekt. I vanlig radar er det kanskje 20 kW i en puls, mens vi operer med mindre enn 1 W. Likevel får vi samme rekkevidde. Oppløsningen er avhengig av pulslengden, jo kortere puls, jo større oppløsning.

- Hemmeligheten ligger i at vi bygger opp pulsen i frekvensdomener, en slags syntetisk generering av pulsen, sier Norland.

FFI-bakgrunn

Norland har lang erfaring med radarteknologi fra Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), og startet IKT System Partner sammen med en annen kollega fra FFI. Trolig kommer en tredje til i løpet av kort tid.

De holder til inne på den militære flyplassen på Rygge, og jobber med ulike typer radaroppdrag for Sjøforsvaret og Luftforsvaret. De har også utviklet en metode for å overvåke ustabile fjellsider i Tafjord i Møre og Romsdal med radar, som vi har omtalt i TU tidligere.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.