NYHETER

Prisene spriker i hytt og vær

Vegvesenet har hatt tilbudsåpning på 22 nye drifts- og vedlikeholdskontrakter. Prisene spriker i hytt og vær - inntil 76 millioner fra bunn til topp. Mesta ligger lavest på 14 kontrakter til 800-900 millioner kroner. Noe over 1,5 milliarder er verdien på oppdragene.

Vintervedlikeholdet utgjør en stor andel av vedlikeholdskontraktene.
Vintervedlikeholdet utgjør en stor andel av vedlikeholdskontraktene. Bilde: Statens vegvesen
Jarle Skoglund
15. feb. 2005 - 12:29

- Det er usedvanlig store prisforskjeller i denne tilbudsrunden, sier Magne Smeland, koordinator for funksjonskontrakter i Region øst. - Vi hadde tilbudsåpning 9.februar for seks kontrakter. Ekstremt stor er avstanden mellom de tre tilbudene vi har fått inn på Follo-kontrakten.



Lavere enn forventet

Region øst har innhentet priser på følgende kontraktsområder : Østfold Nord (4 år – 3 tilbydere), Follo (5 år – 3 tilbydere), Søndre Hedmarken (4 år – 2 tilbydere), Nord-Østerdalen (5 år – 3 tilbydere), Valdres (5 år – 4 tilbydere) og Sør-Gudbrandsdalen (5 år – 3 tilbydere).

Lavest i Østfold og Follo er NCC Constructions. Follo-tilbudet er på 88,7 millioner kroner og ligger 46 millioner under Mesta og 77 millioner under Kolo Veidekke. Smeland kommenterer: - NCCs tilbud er betenkelig lavt i forhold til konkurrentenes og blir derfor sjekket for regnefeil. Når det gjelder Valdres-kontrakten er spriket mellom laveste og høyeste tilbud anselige 55 millioner kroner. Det er for øvrig gledelig at vi har fått inn et lokalt firma, Bragerhaug og Beitostølen, som laveste tilbud i Valdres. Deres tilbud er på 76,4 millioner kroner og ligger derfor godt an i forhold til størrelser som Mesta (kr.78,9 mill.), NCC Roads (kr.110,7 mill.) og Kolo Veidekke (kr. 131,7 mill.).

- Var prisene høyere eller lavere enn forventet?

– Alle tilbud ligger under byggherreanslagene, så prisene er svært lave i forhold til det vi hadde forventet. Det store spriket tyder på at prisnivået ennå ikke har gått seg til. - Blir innstillingene gjort slavisk etter pris, eller er det andre forhold som teller med? - Dersom vi ikke finner formelle feil ved tilbudene eller at de leverte planene er for dårlige, blir prisen avgjørende, sier Magne Smeland – som regner med å sende ut tildelingsbrev i løpet av den første uka i mars.



Stort avvik på Nordkyn

Region nord hadde tilbudsåpning 1. og 8.februar for seks nye funksjonskontrakter: Mosjøen (5 år - 2 tilbydere), Reipå (4 år – 2 tilbydere), Harstad (4 år - 3 tilbydere), Lyngen (4 år - 3 tilbydere), Nordkyn (5 år - 2 tilbydere), Sør-Varanger (4 år - 3 tilbydere).

Mesta ligger lavest i pris på fem av de seks vedlikeholdsjobbene, og distanserer Kolo Veidekke med hele 68 millioner kroner på Nordkyn – kontrakten (Mesta kr. 93,5 mill / Kolo Veidekke kr.161,7 mill). Veidekke Entreprenør er den eneste representant for Veidekkefamilien som kan håpe på en vedlikeholdsavtale i Region nord i denne tildelingsrunden. Det dreier seg om Harstad-kontrakten (ca kr. 70 - 80 mill.) der Mesta ligger som nummer to og NCC Constructions inntar pristoppen.

Arve Hegseth, som steller med funksjonskontrakter i Region nord, kommenterer: -På Nordkyn-kontrakten har vi et uvanlig stort avvik. Vi har ennå ikke hatt anledning til å gå nærmere inn på dette. Innstilling og tildeling tar vi sikte på å bli ferdige med til påske.



På krona: 99 999 991

Region midt hadde tilbudsåpning 25.januar og 1.februar for seks nye funksjonskontrakter:

Sunnmøre (4 år - 3 tilbydere), Kristiansund (5 år – 3 tilbydere), Hitra (4 år –3 tilbydere), Ytre Namdal (4 år –2 tilbydere), Smøla (5 år –3 tilbydere), Surnadal (5 år –3 tilbydere).

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Mesta ligger lavest på fem av kontraktene i Region midt. I Kristiansund er Mesta villig til å gjøre vedlikeholdsjobben for (nøyaktig på krona) kr. 54 535 506, mens konkurrerende tilbyder, Mekvik Maskin, har kalkulert den samme jobben til (nøyaktig på krona) – kr. 99 999 991. Differansen skulle omtrentlig bli 45 millioner kroner. Litt mindre, dog ikke ubetydelig, er differansen mellom konkurrentene på Sunnmøre-kontrakten. Mesta tilbyr å gjøre jobben for drøyt 110 millioner kroner. Konkurrentene (NCC Roads og Kolo Veidekke) har priset seg 15-20 millioner høyere. Men Surnadal-kontrakten har Kolo Veidekke alle muligheter for å snappe opp for om lag 60 millioner kroner foran konkurrentene Mestas og NCC Roads opptil flere millioner kroner dyrere tilbud.



20-millionersprik i Arendal

Region sør hadde tilbudsåpning 9. februar for to kontrakter, og er i skrivende stund straks ute med siste pulje bestående av ytterligere to funksjonskontrakter (15. februar):

Kongsberg (4 år – 4 tilbydere), Hallingdal (4 år –3 tilbydere), Arendal Øst (5 år – 4 tilbydere), Kristiansand (4 år – 3 tilbydere).

Utfallet så langt: Mesta ligger lavest på Hallingdal-kontrakten med et pristilbud på 63,3 millioner kroner (NCC Roads kr. 69,5 mill og Kolo Veidekke kr. 74,7 mill.). Arendal øst-kontrakten går i favør av Lemminkäinen dersom det er hold i oppgitt kalkyle på 82,4 millioner kroner og på de neste plassene følger Mesta (83,2 mill.), NCC Road (92,3 mill.) og Trafikk og Anlegg (102,7 mill.). Fra topp til bunn for Arendal - kontraktens vedkommende er det som vi ser et sprik i pris på rundt 20 millioner kroner!

Også på Kongberg ligger Mesta lavest med 45 millmill. kroner, mot Skanskas 56,7. I Kristiansand er det NCC Roads som ligger best an med 91,9 mill - mot Terrengstransports tilbud på 112,1 mill. kroner.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.