IKT

Pris til pekeverktøy

Finn Halvorsen
27. okt. 2004 - 14:58

Prisutdelingen arrangeres av Euro-CASE med støtte fra EU-kommisjonens IST-program.

New Index ble kåret til en av 20 vinnere i konkurranse med 430 bedrifter fra 29 land.

Dette innebærer 5 000 euro i prispenger samt presentasjon av produktet på "The 2004 IST Event" i Nederland i november.

Der vil en jury bestående av ledere fra europeiske bedrifter stemme frem tre Grand Prize vinnere. Disse offentliggjøres ved en seremoni i Brussel på nyåret og vil hver få et premiebeløp på 200 000 Euro.

Savnet krittet

Gründer Tormod Njølstad fikk ideen til den nye teknologien da han etter mange år som 1. amanuensis i mikroelektronikk ved NTNU begynte å savne bruken av tavle og kritt under forelesningene. Han syntes forelesninger basert på powerpoint-presentasjoner ble for statiske.

Han satte seg fore å utvikle et redskap som gjorde det enklere å bevare kreativiteten og øke samspillet med studentene under forelesningen.

Resultatet har blitt et patentert tegne-, skrive- og pekeverktøy som gir elektronisk tavlefunksjonalitet. En elektronisk penn kan brukes til å skrive eller tegne med, med elektronisk blekk fra en projektor med integrert New Index-teknologi.

- Vår patenterte teknologi er unik i forhold til våre konkurrenter ved at det ikke kreves noen permanent eller mobil installasjon på veggen. Ved å bruke lavkost standardkomponenter sammen med vår egenutviklede brikke, er vi absolutt konkurransedyktige på pris, sier Njølstad.

I startgropa

New Index AS ble etablert i januar i fjor og har i dag to ansatte på heltid. Foreløpig har bedriften ikke solgt noen produkter.

- Men vi har fullt fungerende demonstratorer. Disse benyttes i det pågående arbeidet med å søke potensielle samarbeidspartnere på markedssiden. Vi deltok blant annet på den store Infocom-messen i USA i juni i år, sier Njølstad.

Det er mange og store aktører i dette markedet. Det bekymrer ikke Njølstad. Han er overbevist om deres teknologi er konkurransedyktig. IST-prisen skader jo heller ikke i markedsføringen.

- Det er dessuten meget stor vekst i dette markedet. Vi satser i første omgang på undervisning i barne- og ungdomsskolen, men potensielle bruksområder er mange, sier Njølstad.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.