– Statens vegvesen har gjort de vanlige undersøkelsene når man bygger tunnel. Det mener vi ikke er nok når det ligger i et jordskjelvutsatt område sånn som dette. Da er man nødt til å gjøre seismologisk undersøkelse og gjøre en jordskjelvevaluering, sier administrerende direktør Anne Strømme Lycke i NORSAR til NRK.
Hun viser til at åpningen av tunnelen går gjennom en stor forkastningssone, som er et område der ulike bergarter møtes.
– Det er en ekstra fare, for det er jo typisk i sånne forkastningssoner at et jordskjelv vil kunne komme, sier Lycke. Hun mener derfor at området rundt Oslofjorden er særlig utsatt.
Avdelingsdirektør Nils Karbø i Statens vegvesen avviser at det ikke har blitt gjort gode nok undersøkelser.
– Vi har gjort geologiske undersøkelser for denne tunnelen, for å få bygget i solid fjell, og vi har gjort spesielle tiltak i en støpesone i tunnelen for å ivareta eventuelle jordskjelv.
LES OGSÅ: Til høsten starter oppgradering av tunnelene på innfartsåren til Bergen - skal pågå helt til 2021