Motorsporthybriden Porsche 918 RSR var første nykommer på NAIAS i Detroit. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Ny superhybrid fra Porsche

Porsche kombinerer det beste fra to tidligere hybrider i nye 918 RSR.

DETROIT: Porsche hadde æren av å starte ballet på årets bilmesse i Detroit med frokost og pressekonferanse klokka 06.00 lokal tid i dag.

I tillegg til store mengder kaffe og snitter hadde tyskerne med seg én nykommer, sportshybriden 918 RSR.

Svinghjul

918 RSR kombinerer mye av teknologien i hybridene 911 GT3 R hybrid og 918 Spyder som begge ble vist fram første gang i Genève i fjor.

Les mer i disse sakene:

Porsche med to elmotorer

Porsche presser grenser

Racing-suksess for Porsche-hybriden

Designen er som navnet tilsier rimelig identisk med 918 Spyder, men i stedet for litiumionebatterier, lagres energien i en svinghjulsgenerator ved siden av sjåføren, i likhet med GT3 R hybrid.

Svinghjulsgeneratoren er plassert ved siden av sjåføren. Foto: Per Erlien Dalløkken

Den mekaniske energien i det hurtigroterende svinghjulet (36.000 omdreininger i minuttet) som snurrer opp under nedbremsing, er nok til å forsyne de to elmotorene med strøm i 8 sekunder.

Videreutviklet V8

Mens 918 Spyder har midtstilt V8-er på 3,4 liter og en effekt på over 500 hk ved 9.200 omdreininger, leverer V8-eren i motorsportversjonen 918 RSR 563 hestekrefter ved 10.300 omdreininger.

Sammen med to elmotorer à 75 kW på hvert framhjul, blir den samlede effekten altså 767 hk.

Porsche-sjef Matthias Müller forklarer at Porsche vil fortsette med strategien å bruke motorsport som en testarena for ny teknologi knyttet til elektrifisering. Noe av teknologien finner veien ut på det ordinære markedet allerede i år.

Blant annet skal 918 Spyder settes i produksjon, mens Panamera skal komme i både diesel- og hybridutgave.

Hyllest til 917

– Når det gjelder dekoren 918 RSR har fått, altså nummer 22, er dette en hyllest til Porsche 917 short-tail coupé som for nøyaktig 40 år siden satte rekord i 24-timersløpet i Le Mans med en gjennomsnittshastighet på 222,304 kilometer i timen. En rekord som sto seg helt til i fjor, da den ble slått av våre venner i Audi, sier Müller.

Som for øvrig har bakgrunn fra nettopp Audi før han ble sjef i Porsche i fjor høst.