Ampere
- Verdens første nullutslipps bil- og passasjerferge (E39 Lavik-Oppedal)
- Verft: Fjellstrand
- Eier: Norled
- Kapasiteter: 120 biler, 360 passasjer
- Lengde: 80,8 meter
- Bredde: 20,8 meter
- Framdrift: 2 stk. Rolls-Royce azipull
- Kontroll og styringssystemer: Siemens
- 10 tonn batterier – fra Corvus
- Batterikapasitet: 2 x 500 kWh (Hurtigladere land: 300 kWh)
- Ladesystem: 2 stk. – Stemmann pantograf og Cavotec plugg
- Fortøyningssystem: Cavotec vakuum
- Skal fra 1. januar 2015 trafikkere Lavik – Oppedal på E39
- Hastighet: 10–12 knop
- Overfart: 20 minutter
- 34 anløp hvert døgn. 10 minutter ladetid – ca. 30 sekunder på oppkobling
Batterifergen Ampere eies av Norled og blir satt i drift i januar neste år. Den skal trafikkere strekningen mellom Lavik og Oppedal i Sogn og Fjordane og er bygd av Fjellstrand verft i Omastrand.
– Grønt skifte
Fergen kan ta 120 biler og 360 passasjerer og drives utelukkende av litiumionebatterier. Den lades om natten.
– Vinneren er et eksempel på grønt skifte i praksis. Innovasjon og entreprenørskap i næringslivet muliggjøres av grønne rammebetingelser, og resultatet er at Norges maritime næring tar ledertrøya på batteriferger, sier ZERO-leder Marius Holm.
Batterifergen har også vakt internasjonal oppmerksomhet og ble i oktober kåret til «Ship of the Year» under verdens største shippingmesse, SMM, i Hamburg.
Ny pris
Den nye miljøprisen er et samarbeid mellom miljøstiftelsen ZERO, Næringslivets Hovedorganisasjon og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim.
Den skal oppmuntre til klimavennlig innovasjon og nyskaping i norske bedrifter samt gi oppmerksomhet til bedrifter som har skapt gode resultater på området
Les også:
Oslo Havn gjorde klar høyspentkabler for skip i 2012. I dag ligger de ubrukt
Slik kan skip seile lydløst i Arktis
Optimistene tror på byggestart for skipstunnelen på Stad i 2018