INDUSTRI

Nullutslippsfergen får ny klimapris

På Zerokonferansen.

Ampere, verdens første nullutslippsferge, har fått Næringslivets klimapris for 2014.
Ampere, verdens første nullutslippsferge, har fått Næringslivets klimapris for 2014. Bilde: Fjellstrand
12. nov. 2014 - 15:05

Ampere

  • Verdens første nullutslipps bil- og passasjerferge (E39 Lavik-Oppedal)
  • Verft: Fjellstrand
  • Eier: Norled
  • Kapasiteter: 120 biler, 360 passasjer
  • Lengde: 80,8 meter
  • Bredde: 20,8 meter
  • Framdrift: 2 stk. Rolls-Royce azipull
  • Kontroll og styringssystemer: Siemens
  • 10 tonn batterier – fra Corvus
  • Batterikapasitet: 2 x 500 kWh (Hurtigladere land: 300 kWh)
  • Ladesystem: 2 stk. – Stemmann pantograf og Cavotec plugg
  • Fortøyningssystem: Cavotec vakuum
  • Skal fra 1. januar 2015 trafikkere Lavik – Oppedal på E39
  • Hastighet: 10–12 knop
  • Overfart: 20 minutter
  • 34 anløp hvert døgn. 10 minutter ladetid – ca. 30 sekunder på oppkobling

Batterifergen Ampere eies av Norled og blir satt i drift i januar neste år. Den skal trafikkere strekningen mellom Lavik og Oppedal i Sogn og Fjordane og er bygd av Fjellstrand verft i Omastrand.

– Grønt skifte

Fergen kan ta 120 biler og 360 passasjerer og drives utelukkende av litiumionebatterier. Den lades om natten.

– Vinneren er et eksempel på grønt skifte i praksis. Innovasjon og entreprenørskap i næringslivet muliggjøres av grønne rammebetingelser, og resultatet er at Norges maritime næring tar ledertrøya på batteriferger, sier ZERO-leder Marius Holm.

Batterifergen har også vakt internasjonal oppmerksomhet og ble i oktober kåret til «Ship of the Year» under verdens største shippingmesse, SMM, i Hamburg.

Ny pris

Den nye miljøprisen er et samarbeid mellom miljøstiftelsen ZERO, Næringslivets Hovedorganisasjon og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim.

Den skal oppmuntre til klimavennlig innovasjon og nyskaping i norske bedrifter samt gi oppmerksomhet til bedrifter som har skapt gode resultater på området

Les også:

Oslo Havn gjorde klar høyspentkabler for skip i 2012. I dag ligger de ubrukt

Slik kan skip seile lydløst i Arktis

Optimistene tror på byggestart for skipstunnelen på Stad i 2018  

Del

Kommentarsystemet er deaktivert

Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.