ANLEGGSBRANSJEN

Norske veiprosjekter har vært dårlig butikk for tsjekkisk storentreprenør

NUF-selskapet hvor driften i Norge har vært drevet fra fikk nok et år med underskudd i fjor. Men nå har har de etablert et eget aksjeselskap.

Slørdalstunnelen, som er en del av Årstfjordkryssinga på Lakseveien, ble drevet i et arbeidsfelleskap mellom Metrostav og Bertelsen & Garpestad..
Slørdalstunnelen, som er en del av Årstfjordkryssinga på Lakseveien, ble drevet i et arbeidsfelleskap mellom Metrostav og Bertelsen & Garpestad.. Foto: Hlynur Gudmundsson, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
8. apr. 2020 - 04:58

2019 ble nok er år med minus i boka for storentreprenøren Metrostav fra Tsjekkia som de siste årene har kastet seg inn i Norge for å konkurrere om utbyggingsoppdrag også på veisiden. Selskapet kaller seg et av  europas største entreprenørselskaper, og driver i dag virksomhet i 15 land.

Metrostav etablerte seg i 2014 gjennom et NUF-selskap i Norge, og fra en forsiktig start har selskapet gått både opp og ned i omsetning. 

2018 var toppåret så langt med en omsetning på 375 millioner kroner, som i fjor ble etterfulgt med en nedgang i omsetningen på nøyaktig 100 millioner kroner.

Resultatene har ligget på omtrent null eller på minussiden i alle år siden oppstarten, og regnskapstallene for 2019 viser at egenkapitalen i NUF-selskapet nå er på minussiden.

I en e-post til Veier24 sier talsmann for Metrostav Group, Vojtech Kostiha, at de synes at de har oppnådd positive resultater på det norske anleggsmarkedet gjennom avdelingskontoret Metrostav NUF som ble etablert i 2014.

Bil- og motorsykkelentusiasten Sakarias Grøndal (20) fra Rakkestad, som her skrur på et studentprosjekt av en racerbil, var en av få som kom gjennom nåløyet ved NTNUs nye studieretning for flyingeniører.
Les også

Skyhøye poenggrenser på nytt flyingeniørstudium

Langt over gjennomsnittet for nyetablerte

– Så langt har selskapet vårt, i samarbeid med flere norske partnere, levert fem veiprosjekter utelukkende for en kunde - Statens Vegvesen. De samlede økonomiske resultatene er positive, men fortsatt gjenstår noe for å nå våre forventninger.

– Sammenlignet med andre internasjonale selskaper som kommer inn i det norske anleggsmarkedet, er resultatene langt over gjennomsnittet. Tidligere erfaring fra andre nordiske land, samt til kompetansen og troverdigheten til Metrostavs kjerneansatte, er nok hovedårsaken til det.

– Hva er planene for Metrostavs tilstedeværelse  i Norge?

– Vårt selskap planlegger å styrke sin posisjon i Norge. Siden det innenlandske tsjekkiske anleggsmarkedet fortsatt mangler nok muligheter, spesielt i infrastrukturelle tunnelprosjekter, som er vår kjernevirksomhet, ser vi det norske markedet som veldig lovende.

Dronebilde av fjellet ved Hesjabakkmyrane. Tunnelen skal gå inn i fjellet til venstre.
Les også

Italiensk firma er igjen blitt avvist fra Vegvesen-konkurranse

Skal drive både NUF og AS

– Metrostav etablerte et nytt aksjeselskap (AS), Metrostav Norge AS, i januar i år. Betyr dette at all virksomhet blir overført fra NUF-selskapet til aksjeselskapet?

– Å etablere et fullt datterselskap i det norske anleggsmarkedet er en naturlig fortsettelse for oss, som har vært planlagt lenge. Datterselskapet vil representere Metrostav Group og vil tilstrebe å styrke vår posisjon på markedet. Vårt avdelingskontor Metrostav NUF vil forbli i drift, men Metrostav Norge AS vil representere Metrostav-konsernet lokalt og vil samarbeide tett med morselskapet så vel som andre deler av konsernet.

Vojtech Kostiha forteller at de ved å etablere Metrostav Norge AS ønsker vi å vise markedet at de vil bli et lokalt selskap som kan levere utfordrende prosjekter i ønsket tid, kvalitet og pris.

– Vi tror også at Metrostav Norge AS vil bli oppfattet bedre av det norske markedet, samt gjøre det mulig å ansette lokale eksperter, ettersom det fra vår erfaring er den lokale kunnskapen som er nøkkelfaktoren for et vellykket samarbeid med alle fag på markedet, sier han i sitt e-postsvar til oss.

Modell fra Verpen, med kryss og portal til Oslofjordtunnelen.
Les også

Seks entreprenører vil bygge ny Oslofjordtunnel

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Med på fem store veiprosjekter

Selskapet har vært samarbeidspartner med det norske entreprenørselskapet Bertelsen & Garpestad på flere av prosjektene de har vært involvert i. Her er noen av prosjektene det tsjekkiske selskapet har jobbet med i Norge:

Prosjekt  Entreprenør Kontraktssum millioner kr
Rv 13 Jobergtunnelen  AF Bertelsen & Garpestad/Metrostav    279,9
Fv 337 Veitastrondvegen JV Metrostav Havnen    148,9
E134  Kongsberg AF Metrostav, Bertelsen & Garpestad og HAG Anlegg 643,5
Fv 714 Årstfjordkryssinga AF Metrostav/Bertelsen & Garpestad 812,9
Rv 555 Sotraforbindselen (forberedende elektro) AF Metrostav/Bertelsen & Garpestad 276

 

Administrerende direktør Svein Atle Hagaseth i Green Mountain, her ved datasenteret på Rjukan ved en tidligere anledning, kunne notere rekordresultater for fjoråret etter at verdiene ble kraftig skrevet opp.
Les også

Green Mountain: Fra dundrende underskudd til rekordresultat

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.