AUDI

Norsk selskap kan bli først i verden til å produsere Audis «vidunderdiesel»

Vil gjøre gamle fossilbiler nesten CO2-frie.

Nordic Blue Crude vil bygge en fabrikk for syntetisk diesel her på Herøya. På sikt er målet en 40.000 kvadratmeter stor fabrikk som produserer 100 liter petroleumsprodukter nesten fri for svovel og NOx.
Nordic Blue Crude vil bygge en fabrikk for syntetisk diesel her på Herøya. På sikt er målet en 40.000 kvadratmeter stor fabrikk som produserer 100 liter petroleumsprodukter nesten fri for svovel og NOx. Bilde: Tore Stensvold
10. juni 2016 - 15:55

Audi har i en årrekke jobbet for å utvikle nye CO2-nøytrale drivstofftyper, og i fjor ble de første literne med det Audi kaller e-diesel, en væske laget av langkjedede hydrokarboner, pumpet ut av et pilotanlegg i Dresden, Tyskland.

Nå vil et nytt oppstartsselskap, norske Nordic Blue Crude, at Norge skal bli det første produksjonslandet for såkalt syntetisk diesel, som lages ene og alene av elektrisitet, vann og CO2.

Blue crude kan raffineres på samme måte som råolje, og selskapet planlegger i tillegg produksjon av nafta; hovedkomponenten i bensin, samt voks til industriprosesser. 

Drivstoffet skal kunne fylles rett på tanken uten motortilpasninger.

- Vi vil produsere syntetiske petroleumsprodukter med en CO2-reduksjon på 85 prosent. Produktene vil redusere utslippene fra dagens fossilbiler betydelig, sier daglig leder Gunnar Holen i Nordic blue crude.

Lisensavtale

Nordic blue crude ble etablert i fjor høst, og har inngått en lisensavtale med den tyske teknologiutvikleren Sunfire. Målet er i første omgang å etablere en fabrikk på Herøya Industripark i Porsgrunn for produksjon av 10 millioner liter drivstoff i året.

Her vil selskapet på sikt bygge en fabrikk med en kapasitet på 100 millioner liter per år, fordelt over 40.000 kvadratmeter. Kunden kan bli Audi, men også andre bilprodusenter er aktuelle, ifølge Holen.

Nå er selskapet på investorjakt for å realisere fabrikk-planene.

– Vi har fått enerett til å ta i bruk teknologien i Norge og Sverige. Vi har dialog med Audi, som har signalisert interesse for å kjøpe hele produksjonen i en 10-15 års periode. Vi kan også selge diesel, bensin og voks til forskjellige aktører. Drivstoffet kan fylles på biltanken direkte fra eksisterende bensinstasjoner, dog fra en egen pumpe, sier Holen.

"Reversibel elektrolyse"

Blue crude-prosessen starter med at vanndamp brytes ned til hydrogen og oksygen gjennom såkalt "reversibel elektrolyse" ved rundt 800 grader celsius. 

Væsken laget av langkjedede hydrokarboner oppstår når hydrogenet reagerer med CO2 i syntesereaktorer under trykk og høy temperatur. Den blanke væsken er gjennomsiktig og helt uten svovel eller aromatiske hydrokarboner. Den har også et høyt cetantall på rundt 70, som sier noe om hvor lett dieselen antennes.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Slik er prosessen som omgjør vann og CO2 til diesel i demonstrasjonsanlegget for blue crude i Dresden. <i>Foto: Audi/Teknisk Ukeblad</i>
Slik er prosessen som omgjør vann og CO2 til diesel i demonstrasjonsanlegget for blue crude i Dresden. Foto: Audi/Teknisk Ukeblad

Krever mye energi

Med så høye temperaturer, blir produksjonen svært energiintensiv. Den største fabrikken med en kapasitet på 100 millioner liter vil trekke snaut 200 megawatt.

Store mengder stabil fornybar kraft er avgjørende for å produsere petroleumsprodukter med et godt klimaregnskap. Lav kraftpris blir viktig for å holde literprisen nede.

Derfor mener selskapet at Norge er det beste stedet å bygge den første fabrikken. I tillegg er selskapet i dialog med Yara om å benytte CO2 fra gjødselproduksjonen. 

- På Herøya har vi nødvendig infrastruktur, kaianlegg, vann, industrikompetanse og ikke minst tilgang på ren CO2 i store mengder. Tyskland hadde vært en helt feil plassering av et slikt anlegg, hvor det er masse skitten energi i strømnettet, sier styremedlem Håvard Lillebo, kjent fra Aega Solar og tidligere Innotech Solar

Ikke enten eller

- Stortinget jobber i disse dager for å gjøre det så dyrt å kjøre bensin- og dieselbiler at ingen har råd til å kjøre dem. Er det ikke litt sent å starte med en nysatsing på drivstoff til biler som "alle" jobber med å fase ut?

- El-biler er kjempespennende, men det tar tid før volumene blir store. Hele verden kjører på fossilt brensel. Vi kan gjøre den eksisterende bilparken renere. Bilene som i dag slipper ut 130 gram CO2 per kilometer kan kutte 85 prosent av utslippene om de fyller vår diesel på tanken, sier Lillebo.

Han påpeker at det ikke vil være enten eller i transportsektoren framover.

 - Vi sikter mot en fabrikk på 100 millioner liter. Bare på Mongstad produserer de 13 milliarder liter i året. Det er en halv prosent av Norges dieselforbruk. Vi er i en overgangsfase, transport er neppe el-bil eller ikke. Det blir sannsynligvis en kombinasjon, sier Håvard Lillebo.

Nordic Blue Crude vil bygge en fabrikk for syntetisk diesel her på Herøya. På sikt er målet en 40.000 kvadratmeter stor fabrikk som produserer 100 liter petroleumsprodukter nesten fri for svovel og NOx. <i>Foto: Tore Stensvold</i>
Nordic Blue Crude vil bygge en fabrikk for syntetisk diesel her på Herøya. På sikt er målet en 40.000 kvadratmeter stor fabrikk som produserer 100 liter petroleumsprodukter nesten fri for svovel og NOx. Foto: Tore Stensvold

Jakter på investorer

Selskapet prøver i første omgang å hente inn 15 millioner kroner til en design- og ingeneeringsstudie for den første fabrikken. Onsdag presenterte Holen planene for potensielle investorer på Grønn kapitaldag onsdag i regi av OREEC i Oslo house of innovation. 

Investeringsdirektør Ingunn Svegården i investeringsfondet Statoil energy ventures stilte raskt følgende spørsmål:

- Dere har lisens på teknologien i Norge og Sverige. Men hvor mange andre er det som vil gjøre det samme andre steder?

- Det er et lignende initiativ i Sveits, men de vil produsere petroleumsprodukter med en høyere kraftpris enn vi kommer til å gjøre her i Norge, svarte Holen. 

Tror EU-krav gir god butikk

Literprisen for bensin og diesel vil ligge på 9,41 kroner i Norge, mens industrivoksen vil ha en snittpris per liter på 15,10 kroner, ifølge Holen. 

Fra 2020 har EU-kommisjonen bestemt at alle bilprodusenter må betale 95 euro for hvert gram over utslippsgrensen på 95 gram CO2 per kilometer.

Får Nordic blue crude avtale med en stor bilprodusent som bruker drivstoffet til å få ned CO2-utslippene, mener selskapet at de kan oppnå en langt høyere pris.

- Med dagens utslippsnivå koster det i snitt 3.800 euro i bot per bil for å innfri det kommende EU-kravet. En løsning på dette er å kjøpe Blue crude og kutte utslippene med 85 prosent. For en produsent som Audi vil dette drivstoffet koste totalt en halv milliard euro i året, noe som er vesentlig rimeligere enn en bot på 6,5 milliarder euro, argumenterer Holen. 

Holen mener syntetisk drivstoff kan gi en ny milliardbedrift på Herøya.

- Får vi en avtale på plass med en bilprodusent som sikrer oss 1 euro per liter, får vi inntekter for rundt 2 milliarder kroner og overskudd på 1,6 milliarder før skatt, dersom vi realiserer den største fabrikken, ifølge Holen. 

Selskapet har vært i kontakt med Enova for å diskutere fabrikkplanene. Kommunikasjonssjef Eiliv Flakne bekrefter samtalene, men har ellers ingen kommentar til planene om drivstoff-fabrikken. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.