OLJE OG GASS

Norsk boreutstyr på ulykkesrigg

MARERITT: Mannskapene ombord på Deepwater Horizon opplevde marerittet da de fikk full eksplosjon på boredekket kl. 22.00 lokal tid tirdag kveld.
MARERITT: Mannskapene ombord på Deepwater Horizon opplevde marerittet da de fikk full eksplosjon på boredekket kl. 22.00 lokal tid tirdag kveld. Bilde: Transocean
Anders J. Steensen
22. apr. 2010 - 13:01

Det var under sementering av en 6000 meter lang undersøkelsesbrønn for BP at boreriggen Deepwater Horizon tok fyr ca 65 kilometer sør for Lousianna, i det området som kalles Mississippi Canyon.

Totalt var det 126 arbeidere om bord på riggen. Flertallet er reddet, men fortsatt er 11 arbeidere savnet. 17 personer er hardt skadd.

Gasslekasje inn i stigerøret

Eksplosjonen skjedde på boredekket da gass og olje strømmet ukontrollert inn i stigerøret. Talsmenn for Transocean sier at mannskapene hadde svært kort tid på seg til å evakuere plattformen.

– Hendelsen skjedde svært, svært fort, sier HMS-direktør i Transocean, Adrian Rose, til Houston Chronicle.

– Gass eller olje kom inn i borerøret. Det strømmet ut i stigerøret, hvor det ekspanderte og ble antent, sier Rose.

Må avlaste brønnen

Selskapet arbeider nå med å avlaste brønnen slik at de kan stoppe strømmen av hydrokarboner.

Selv om mesteparten av hydrokarbonene brennes av, har det dannet seg en tynn oljefilm på havet rundt boreriggen.

Stavanger og Kristiansand

Transocean Horizon har amerikansk design, type Reading & Bates RBS8D. Dette er en femtegenerasjons halvt nedsenkbar borerigg, som kan bore på 3000 meters havdyp.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Den ligger hele tiden posisjonert med dynamisk posisjonering. Det er ikke forankringsutstyr om bord.

Transocean Horizon ble bygget ved Hyundai Heavy Industries i 2001.

Boreutstyret er levert fra Hitec i Stavanger og National Oilwell Varco i Kristiansand.

Selve Blow Out Preventer (BOP) er levert av Cameron.

Norsk båt

Det norske konstruksjonskipet Ocean Intervention II – tilhørende Ulsteinvik-rederiet Island Offshore – deltok i søket etter de savnede, men tok ingen om bord.

Allerede onsdag ble skipet frigjort fra leteoppdraget.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.