Pipistrel Alpha Electro G2 - norsk elfly nødlandet 

Norges første elfly nødlandet i Arendal med Avinor-sjefen bak spakene

Avinors elfly sendte ut mayday-melding og nødlandet ved Gullknapp ved Arendal. Bak spakene satt Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen.

Avinors elfly måtte nødlandet i Nornestjønn i Arendal onsdag. Piloten, konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen og passasjer Aase Marthe Johansen Horrigmo som er statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet, kom uskadd fra hendelsen.
Avinors elfly måtte nødlandet i Nornestjønn i Arendal onsdag. Piloten, konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen og passasjer Aase Marthe Johansen Horrigmo som er statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet, kom uskadd fra hendelsen. (Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB Scanpix)

Avinors elfly sendte ut mayday-melding og nødlandet ved Gullknapp ved Arendal. Bak spakene satt Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen.

Avinors elfly, et Alpha Electro G2, måtte nødlande øst for flyplassen Gullknapp i Arendal onsdag ettermiddag. Politiet mottok melding fra tårnet klokken 14.42 om at flyet hadde problemer. Klokken 15 meldte politiet i Agder at flyet var gått ned, og at begge ombord var uskadde.

– Flyet ble etter hvert observert i et vann, og luftambulansen har plukket opp de to, slik jeg har forstått det, sier daglig leder Jan Morten Myklebust ved flyplassen Gullknapp til Agderposten.

Flyet nødlandet på vannet, tippet delvis rundt og passasjerene klatret ut via vingen, ifølge NTB.

Avinor hadde med elflyet til Arendal for å vise det fram og ta med inviterte gjester på visningsturer under Arendalsuka. Det var Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen som var pilot under flygningen, melder NTB.

Ombord var også Marthe Johansen Horrigmo, statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementett. Tidligere på dagen var klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) med på en flytur, får NTB bekreftet. 

Marthe Johansen Horrigmo, statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet og konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen satt i det elektriske småflyet som måtte nødlande ved Gullknapp flyplass utenfor Arendal onsdag. Begge er uskadet etter hendelsen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Årsaken til nødlandingen er ikke klar, men overfor tu.no opplyser Vangstein at flyet mistet motorkraft. 

– Motorkraften til flyet ble så redusert at det ikke var mulig å nå frem til flyplassen. Derfor foretok de en kontrollert sikkerhetslanding, som heldigvis gikk bra. Hvorfor flyet mistet motorkraft må videre undersøkelser vise, sier Vangstein til tu.no, som ikke vil spekulere i årsaken til hendelsen. 

Vangstein kjenner ikke til hvor høyt eller langt elflyet fløy på visningsturene. Også i fjor viste Avinor frem flyet under Arendalsuka.

Flyet er av typen Pipistrel Alpha Electro og ble innkjøpt i fjor av Avinor og Norges luftsportforbund. Elflyet er produsert i Slovenia. 

Flyet deltok også på Arendalsuka i fjor og er det eneste av sin type i Norge.

– Flyet er registrert som et eksperimentfly. Det betyr at vi gjør dette på egen risiko, for det har ikke vært gjennom en normal utprøvingsprosess, forklarer Falk-Petersen overfor NTB.

Et identisk fly styrtet i 13. oktober i fjor i Stadskanaal i Nederland. Flygeren, som var alene ombord, omkom i ulykken. Ifølge havarikommisjonen tok flyet fyr som følge av krasjen og ble totalskadet i brannen.

Elvestuen: – Elfly er fremtiden

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) fløy med elflyet bare timer før det havarerte i Arendal.

– Dette er fremtiden. Det var en veldig fin tur, og egentlig en stor opplevelse. Det var min første tur med elfly, sier Elvestuen til NTB.

– Jeg har ikke noe problem med å gå opp i et elfly igjen. Når det nå fikk det som er en kontrollert nødlanding, er det viktigste at ingen er skadd. Det er vanskelig for meg å si noe om årsaken, men det endrer ikke på at elfly er en viktig del av framtiden for luftfart, sier han videre.

Og den utviklingen går veldig fort, skal vi tro statsråden.

– Om bare fem-seks år kan vi få elektriske passasjerfly, sier Elvestuen og peker på at dette er noe blant annet Widerøe satser på.

Det er korte strekninger som er aktuelt i første omgang, og klima- og miljøministeren mener det norske kortbanenettet er godt egnet for å gå over til strøm. Utviklingen av elfly og hybridfly gjør at det blir mindre grunn til å diskutere flyskam, mener han.

Les også

Kommentarer (81)

Kommentarer (81)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå