KARRIERE

NOKUT vil ha færre fagmiljøer

Leif Hamnes
18. sep. 2008 - 15:28
Vis mer

Den skulle egentlig vært klar før ferien, men i dag kunne forskningsminister Tora Aasland endelig ta imot dommen over norsk ingeniørutdanning fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT).

For spredt

Slett ikke verst, men mye kan forbedres, lyder kortversjonen av den omfattende rapporten.

Les også: Foreslår karakterminstekrav i matte

Blant forbedringspuntkene som omtales, er at de enkelte høyskolene gaper over for mye – og at etableringen av sterke fagmiljøer lider under det.

– Fagmiljøene er for mange og for små. Vi ser for oss at høyskolene bør ha mindre faglig bredde, men en mer rendyrket "profil", sier Leder for evalueringskomiteen, dr. techn. Birgitta Stymne.

Ikke helt som Stjernø

Hun er rask til å presisere at NOKUT-komiteen ikke ønsker sammenslåing av høyskoler, slik Stjernø-utvalget høstet storm ved å gjøre.

Les også:

– Vi har lyttet til motargumenter spesielt fra regionalt næringsliv, som sterkt ønsker en fortsatt mulighet til å rekruttere kompetent arbeidskraft og samarbeide med høyskoler i sitt nærområde, sier Stymne.

Ressursdeling

I stedet vil evalueringskomiteen at regionale høyskoler skal samarbeide mer med hverandre om utdanningstilbudet på de forskjellige programområdene – og at denne samordningen bør styres på nasjonalt nivå.

– Det gjelder eksempelvis lærere, innkjøp og bruk av utstyr, kursutvikling, faglige nettverk og overgang til masterstudier, sier Birgitta Stymne.

– Slå sammen

Studentene er bare delvis enige.

– Vi deler ikke synet om at nasjonal koordinering kan løse dette. Stjernø-utvalgets forslag om å vurdere sammenslåing og nedlegging mener vi fortsatt er en bedre løsning for sektoren, sier Emanuel Rygg, leder i NITO Studentene, til TU.no.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Øistein Svelle, leder i Studentenes Landsforbund (STL) er i hovedsak enig med NOKUT-komiteen.

– Det er åpenbart at det trengs mer samarbeid. Problemet i dag er at veldig mange finansieringsmekanismer oppmuntrer til konkurranse om studentene, framfor faglig utvikling, sier Svelle til TU.no.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.