Ifølge Nissan gir konseptbilen Land Glider et frampeik på hvordan de ser for seg nullutslippsbiler i årene som kommer. (Bilde: Nissan)

Nissan kommer med fire elbiler

Det startet i begynnelsen av august da Nissan Leaf ble presentert.

Les: All you need is løv

Etter det har elbilmodellene strømmet på fra Renault-Nissan-alliansen. På Frankfurt-messen i september viste Renault-Nissan-sjef Carlos Ghosn fram fire kommende elbiler fra Renault, alle med betegnelsen ZE.

Les også: Flesket til med fire nye elbiler

Til bilmessen i Tokyo, som startet denne uka, hadde Ghosn med seg tre nye elektriske modeller fra Nissan som skal supplere Leaf de nærmeste årene.

– Vårt elektriske modellutvalg er designet for massemarkedet, til en pris folk har råd til, sa Ghosn under pressekonferansen .

Carlos Ghosn, som er toppsjef i Renault-Nissan, hadde med seg fire nye elbilkonsepter til årets Frankfurtmesse.
Carlos Ghosn er direktør i Renault-Nissan. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Første modell ut er altså Leaf som introduseres i utvalgte markeder om et år fra nå. Til Norge kommer den tidlig i 2011, mens planlagt masseproduksjon skal skje fra året etter.

Les saken: Skal lage 350.000 Leaf i året

Modell nummer to er konseptbilen Land Glider – en smal toseter beregnet for urbane miljøer og som krenger i svingene.

Rettet mot yrkessjåfører i den samme bytrafikken kommer en elektrisk versjon av den nylanserte varebilen NV200.

Nissan NV200 skal komme i en elektrisk versjon beregnet for yrkessjåfører som jobber i bysentra med CO2-begrensninger. Foto: Nissan

Den fjerde modellen skal Nissan vise fram senere. Alt Ghosn vil røpe for nå, er at det blir en luksussedan med kraftige ytelser som skal selges med Infiniti-emblem.





Det er Nissan/NECs felles selskap Automotive Energy Supply Corporation (AESC) som skal bidra med litiumionebatteriene til samtlige av elbilene fra Renault og Nissan, i tillegg til batteribytteselskapet Better Place. Det planlegges fabrikker både i USA og Europa i tillegg til den på Nissans fabrikk i Zama, Japan.

I Tokyo har Nissan også presentert et nytt samarbeid med selskapet Sumitomo om håndtering av litiumionebatteriene etter at de har gjort nytte for seg i elbilene. Da har de gjerne fortsatt 70-80 prosent av den opprinnelige kapasiteten, og kan fungere som for eksempel hjemmelagring av energi.

Et tilsvarende forretningskonsept har tidligere Think-sjef Jan-Olaf Willums og selskapet ZEM Energy som har inngått en avtale med den indiske elbilprodusenten Reva.

Think-sjef satser på batterier

Land Glider krenger i svingene og henter ifølge Nissan det beste fra to- og firehjulinger. Foto: Nissan