Før Stortinget tok sommerferie, rakk regjeringen å samle et flertall rundt Norgespris: En fast strømpris på 40 øre pluss avgifter. Regjeringen hevder hardnakket at dette ikke kommer til å øke strømforbruket. 40 øre er ikke gratis og folk kommer ikke til å sløse, ifølge Ap.
Fasit får vi ikke før det har gått minst én vinter. Men Norgespris vil utvilsomt undergrave et annet mål i kraftpolitikken, nemlig å spre forbruket utover døgnet.
Varierende strømpris gir signaler om når man bør bruke strøm. At strømmen er billig, tyder på at det er plenty av den.

.png)
Samme grense, sommer som vinter
De siste somrene har det ofte vært gratis strøm i helgene i Sør-Norge. I fjor hadde Østlandet 231 timer med negative strømpriser. Da skulle man tro at det gjaldt å lade bilen på full effekt og fylle batteriet med gratis sol fra Europa.
Men nei: I 2022 endret regjeringen nettleia, slik at man blir straffet økonomisk for å bruke mye strøm på én gang.
En del av nettleia settes nå ut fra en trappetrinnsmodell: Overstiger du en tre ganger på én måned, får du en hundrelapp eller to i smell, avhengig av hvor i landet du bor.
Mens strømprisen stort sett speiler strømnettets behov gjennom døgnet, koster det like mye å trå over nettleie-grensa om natta som om dagen, sommer som vinter.

Elbilister lader stadig oftere om natten
Ville hindre store hjemmeladere
Ideen om en slik nettleie stammer fra en tid da nettselskapene og fryktet at alle skulle kjøpe elbiler og lade dem samtidig, straks de kom hjem fra jobb.
– Da snakker vi om 11 milliarder i nettinvesteringer, sa NVE-direktør Kjetil Lund til TU i 2019.
To år tidligere hadde Lyse elnett advart om at de balanserte på en knivsegg flere steder:
– Når folk installerer 22 kilowatt for å lade Teslaen i grisgrendte strøk, kan det være tungt for det lokale nettet vårt, sa Bjørn Brattelid i Lyse elnett til TU.
Da reglene ble utformet, var både digitale strømmålere og smarte hjemmeladere helt nytt. Elbilforeningen mente at teknologien ville løse problemet, uten effekttariffer. I dag oppgir de at så å si alle kjøper ladeboks med smartstyring.
Problemene kom ikke
Da Lyse elnett ropte varsku, var det 123.000 elbiler i Norge. I januar i år var tallet 790.000. Likevel har problemene uteblitt. Nye tall fra den store, årlige viser at 70 prosent lader om natta, fordi det er billigere og mest praktisk.
Elbilforeningen fikk altså rett: Problemet løste seg. Men var det på grunn av teknologien, strømprisen eller ny nettleie?
Og hadde rogalendingene installert 22 kW-ladere hvis det ikke straffet seg økonomisk?



Hafslund og Cloudberry: Investerer i batterilagring i Sverige
Det er vanskelig å finne ut, blant annet fordi den nye nettleia ble innført midt under strømpristoppen i 2022. Plutselig var «alle» selvutnevnte strømeksperter med NordPool-appen lett tilgjengelig. Det kan også ha påvirket adferden.
Teknologi, strømpris eller nettleie?
Elbilundersøkelsen bekrefter at andelen som lader om natta, økte bratt i nettopp 2022, og at det er på grunn av pris (70 prosent svarer dette). Men om strømpris eller nettleie er den største driveren, er ikke godt å si.
På den ene siden har de smarte elbilladerne styrt forbruket etter timesprisen på strøm.
På den andre siden sier av elbilistene at de tar hensyn til effektleddet når de styrer lading av bilen.
I tillegg har mange nettselskaper kommunisert til kundene at det lønner seg å lade sakte om natta. Et enkelt budskap, som ikke roter seg bort i spotpriser, effektledd og trappetrinn.
Kan gå glipp av 1,5 GW fleksibilitet
Ifølge Statnetts høringssvar om Norgespris har husholdninger med smartladere redusert forbruket sitt i høylasttimene med 15,7 prosent, sammenlignet med før energikrisen.
«Følgelig vil kraftsystemet kunne gå glipp av over 1,5 GW fleksibilitet bare fra elbilladere», skriver Statnett.
I tillegg hjelper også bileiere nettet med fleksibilitet. Gjennom ordningen Grid Rewards får Tibber-kunder med smartlader betalt for å la strømselskapet styre ladingen i korte perioder. Tibber flåtestyrer laderne og selger fleksibilitet til Statnett og nettselskaper.
Uten effekttariffene kunne elbileierne hjulpet nettet mer.
Et lite regnestykke
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) har sagt at Norgespris vil ha nok insentiver til forbruk i de riktige timene. Når Energiwatch graver i dette, viser Energidepartementet til nettleien.
I tillegg til de nevnte trappetrinnene har mange nettselskaper lavere etter klokka 22:00. Elvia har 10 øre/kwh forskjell på dag og natt. Elnett i Stavanger har økt til 15 øre, som et svar på Norgespris.
Er det et sterkt insentiv? Vi tar et lite regnestykke:
- Norske personbiler kjørte i snitt 11.274 km i 2023. Vi antar her at kjørelengden er den samme hver måned.
- En elbil bruker 2 kWh (1,5 – 2,5 kWh) per mil.
En Elvia-kunde kan dermed spare 19 kroner i nettleie hver måned på å flytte all lading fra dag til natt. En Elnett-kunde kan spare 28 kroner.
Å gå over et høyere effekttrinn, koster derimot 110 kroner i måneden hos Elvia og opptil 250 kroner hos Elnett.
Det kan forklare at Lede ikke ser noen endring i forbruket etter at de droppet forskjellig energiledd på dag/natt.
Med Norgespris vil smartladerne i Sør-Norge miste prissignalet. Det er i det minste faglig interessant: Da får vi se om nettleia alene kan spre forbruket på den måten kraftsystemet har behov for.

Norgespris – lite fremtidsrettet valgflesk