Dansk-sar: Agusta Westland håper Norge gjør som danskene, bytter ut Sea King med AW101. Foto: Agusta Westland

NAWSARH

Nå starter flytester av Sea King-erstatteren

 

Sist helg ble arbeidshesten Sea King fortjent feiret for sine 40 år med operativ drift i den norske redningstjenesten.

Samtidig gjør Justis- og beredskapsdepartementets redningshelikopteranskaffelsesprosjekt Nawsarh, med støtte fra 330-skvadronen, seg klare til å starte testing av helikopteret som skal erstatte veteranen i løpet av de kommende sju år.

Til Frankrike og England

Opprinnelig var det fire selskaper som konkurrerte om kontrakten. 8. juli ble dette snevret ned til to: Agusta Westland med sin AW101 og Eurocopter med sin EC725.

De to kandidatene oppnådde høyest poengsum basert på konkurransens fire kriterier; ytelse, pris, leveringspålitelighet og risiko, vektlagt med henholdsvis 48, 33, 12 og 7 prosent hver.

I løpet av de nærmeste ukene sender Nawsarh et team til fabrikkene. Til Eurocopters anlegg i Marignane i Frankrike og Agusta Westlands anlegg i Yeovil i England.

Dette er naturligvis et erfarent mannskap fra 330-skvadronen som vil bruke sin erfaring og måle opp mot ytelsene til Sea King de opererer i dag.

Les også: Ny helikoptertype i Nordsjøen

Downwash

Det skal gjennomføres målinger av såkalt «downwash», altså luftstrømmen fra rotorene ned mot overflaten.

Tidligere har den danske redningstjenesten fortalt Teknisk Ukeblad om hvordan de har laget seg nye handlingsmønstre og prosedyrer etter at de gikk over fra Sea King til AW101 for å kompensere for den økte turbulensen.

For øvrig handler flytestingen mye om generell håndtering av maskinene, blant annet autopilotsystemene og responsen på styresystemene fra joysticken bak i kabinen. Støy og vibrasjoner vil ellers være viktige faktorer for det generelle arbeidsmiljøet for mannskapene.

– Noe er konkrete målinger, andre er mer subjektive målinger der helikoptrene prøves ut i forskjellige redningsscenarioer, opplyser Bjørn Ivar Aarseth som er prosjektleder for Nawsarh.

TU har også vært i kontakt med 330-ledelsen om testingen av deres kommende materiell. Men det er fullstendig vanntette skott mellom skvadronen og Nawsarh, slik at det kun er besetningen som er avgitt til prosjektet som er informert om hva som skal skje.

Les også: Britiske flygere vil studere norske helikopteroperasjoner

Størrelse

Den mest iøynefallende forskjellen på EC725 og AW101, er størrelsen. Sistnevnte har maksimal avgangsvekt (MTOW) på 16 tonn og nesten dobbelt så stor kabin som EC725 med 11 tonn MTOW.

Det skal bemerkes at det ikke nødvendigvis er slik at størst er best for et redningshelikopter som skal operere både til havs og i fjellet.

Det skal bemerkes at det ikke nødvendigvis er slik at størst er best for et redningshelikopter som skal operere både til havs og i fjellet.Sivil-sar: EC225 benyttes i dag som redningshelikopter av Bristow Norway. Kanskje får den opp til 16 militære kolleger de kommende årene. Foto: Eurocopter

Som de fleste andre helikoptertyper har begge kandidatene hatt nok av problemer å stri med siden de ble satt i drift. På AW101 har danskene hatt problemer med halerotoren, deletilgang og RTM322-motoren (de norske leveres med GE-motorer). EC225 (sivil søster av EC725) har hatt flyforbud i Nordsjøen i ni måneder etter to tilfeller av akslingsbrudd i hovedgirboksen.

– Skal dere nå også teste rekkevidde og redningskapasitet?

– Nei, men begge kandidatene oppfyller oppdragskravene, sier Aarseth som også understreker at verken Sikorsky S-92 eller NH90 er vraket eller ekskludert. Det er faktisk slik at disse også kan tas inn i konkurransen igjen.

– Det er ikke noe galt med noen av disse to. Men basert på evalueringskriteriene vi satte på forhånd, nådde de ikke opp i den videre konkurransen, sier Aarseth.

Les også: Svenskene bytter ut seks år gamle redningshelikoptre

Forhandlinger

Nawsarh-organisasjonen er nå i forhandlinger med Agusta Westland og Eurocopter, som skal levere inn sine siste og endelige tilbud 4. oktober.

Deretter blir det ny evaluering i Nawsarh, behandling i Justis- og beredskapsdepartementet og i den nye regjeringen før kontrakten om 16 nye redningshelikoptre med utstyr, reservedeler og vedlikehold inngås før jul.

De første to maskinene planlegges levert i starten av 2017 og skal etter planen gjennom ett år med operativ test og evaluering før hovedleveransen starter. Målet er at samtlige Sea King skal være faset ut i løpet av 2020.

Agusta Westlands partner på vedlikehold er AIM Norway på Kjeller, mens Eurocopter har alliert seg med Heli-One på Sola.

Les også:

Satte hastighetsrekord med helikopter  

Her reddes redningshelikopteret

Mannen med ansvar for å handle nye redningshelikoptre for 16,8 milliarder kroner er erklært inhabil