Nå lyses bygging av ny E136 mellom Breivika og Lerstad i Ålesund ut

Den nye vegen vil i hovedsak gå i en tunnel på 2,6 kilometer, og vil avlaste dagens Lerstadveg og E136 gjennom bydelene Moa og Åse. Det blir nytt toplanskryss i vest, og gang- og sykkelveg på hele strekningen.

Illustrasjonen viser det nye Lerstadkrysset. Konkurranse om bygging av E136 Breivika-Lerstad er lyst ut. Dette blir den største kontrakten i Bypakke Ålesund.
Illustrasjonen viser det nye Lerstadkrysset. Konkurranse om bygging av E136 Breivika-Lerstad er lyst ut. Dette blir den største kontrakten i Bypakke Ålesund. Illustrasjon: RedAnt / Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
15. mai 2023 - 08:48

 -Ny innfartsveg til Ålesund gjennom Lerstad har vært planlagt i over 40 år, og er det største og mest omfattende tiltaket i Bypakke Ålesund. Nå lyser vi ut, og ser frem til dialogen med markedet, sier Ole Kristian Birkeland, prosjektleder i en pressemelding fra Statens vegvesen.   

Når tunnelen står ferdig, vil det gi et stort løft for bydelen. Gjennomgangstrafikken blir flyttet vekk fra nærmiljøet, og ny gang- og sykkelveg gjør det tryggere å bevege seg i området.

Prosjektsjef Lars Erik Moe ved Vollselvbrua helt i sørenden av strekningen: – Brua var opprinnelig tenkt å ligge delvis på fyllinger, og det ville gitt bedre massebalanse. Men de fyllingene hadde ikke grunnen tålt.
Les også

Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren

Anskaffelse med forhandling

Arbeidet lyses ut som en utførelsesentreprise, og prosessen blir gjennomført som anskaffelse med prekvalifisering og forhandling.

Påmeldingsfristen for entreprenørene er 20 juni. Forhandlinger vil pågå utover høsten, med mål om å signere kontrakt i desember.

Ny E136 mellom Breivika og Lerstad i Ålesund. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Ny E136 mellom Breivika og Lerstad i Ålesund. Illustrasjon:  Statens vegvesen

2,6 kilometer toløps-tunnel med dagsone i begge ender

Kontrakten omfatter blant annet:

  • 2600 meter tunnel med to felt i hvert løp.
  • Nytt to-planskryss på Lerstad med planfritt kryss, på- og avkjøringsramper og rundkjøring til lokalvegsystemet.
  • Dagsone i Breivika med ny E136 fra rundkjøring til tunnel, filterfelt.

På Lerstad-siden av tunnelen er forberedende arbeid ferdig. I Breivika er arbeidet godt i gang, og skal være ferdig til høsten. Påhuggene på begge sider vil være klar ved oppstart av entreprisen som nå lyses ut.

E136 Breivika-Lerstad er en del av Bypakke Ålesund, en strekning på til sammen 3,3 kilometer der mesteparten skal gå i tunnel. Prosjektet har en totalkostnad på 1,92 milliarder kroner.

MS «Hydrograf» er et av Kartverkets fartøy som skal sjømåle Svalbard fra midten av juni til slutten av september.
Les også

Skal kartlegge Svalbard

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.